Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

måndag 30 oktober 2006

2.65 Kalv och föl


Kära dagbok!

Lördag, dags att hämta bröd igen. Efter tvåhundrameter på cykeln, så gol en tupp på håll. Då kom jag på att vi ju inte heller har ägg hemma. Man kan inte hämta ägg per cykel. Dessutom verkade framhjulet lite plattaktigt så jag tänkte att det är nog bäst att vända. Det var ju lite lite luft igår också, bland annat därför måste jag gå uppför sista backen. Sitter man så får ju inte framhjulet så mycket av kroppsvikten, men …
Så med bilen mot äggodlingen. Hönorna yrar på som vanligt. Mannen står på gården och jag stövlar in. Han vinkar och börjar sedan berätta en massa. Förstår lite. Mycket lite. Uppfattar ordet post och familj. Han gestikulerar som de brukar, men så börjar jag fundera att han menar att de säljer ägg vid posten. Upprepar det lilla jag förstår och säger att jag ska till boulangeriet och då säger han att det är bra.
Nerför backen och ta mig tusan, utanför posten så står ju gumman med en trave ägg. Köper de vanliga två dussinen och en pain och far hem igen.
Frukosten börjar vara klar, men äggen måste stekas ännu. Bra med snabb gasspis.
Så småningom en liten promenad så att även Frun kunde se de små fågelliven.
Hade ju tänkt ta en utflykt idag, men vi ändrade planerna till imorgon i stället.
Vädret är sämre idag. Temperaturen verkar inte gå över +20 och dessutom är det mest mulet.
Mot kvällen gällde det igen att planera middagen. Jag kallade mig nyligen för kocken i dagboken, vilket inte innebär att jag är kock utan att min stora hobby är matlagning, och därför släpper jag inte Frun till spisen utom när det inte finns råvaror hemma eller jag är borta eller bara väldigt trött. Dvs sällan.
Idag hade vi i alla fall skaffat hem hästkött, eller fölstek, som jag kallade det. Detta ville Frun inte smaka av, så hon hade istället kalvfilé. Som förrätt blev det den sista patén från Gien.
Sen hade vi fått ett lerfat då vi köpte några olivburkar och det tänkte jag nu använda. Vi hade ju även lite ljusa kålrötter, liksom våra vanliga kålrötter, lite morot och rotsellerin. Lite småhack, som fick oljeslungas. Sen två spinghönsägg, lite créme fraîse, lite osthack, en vitlöksklyfta och så hittade jag en muskotnöt och ett litet rivjärn på kryddhyllan. Och satte fatet i ungen på 175 grader.
De två kötten steks i separata pannor och kryddas med timjan&persilja resp salvia&rosmarin.
Eftersom vi även valt separata viner så får kalven sällskap av lite Brouilly 2005, Beaujolais och hästungen en skvätt Maranges 2000, Bourgogne, båda med lite flytande honung.
Vi konstaterar att det antagligen är första gången under vårt nästan femtedels sekel tillsammans som vi har olika huvudrätter på en lördag hemma. Frun hade redan hunnit fundera att vi kanske borde ha ett draperi mellan oss eftersom vi skulle äta olika slags kött och dessutom ha olika viner.
Svampsåsen blev det vi nu kallar black & white dvs trumpeter och champinjoner. Andrea Bocelli sjunger Ave Maria och det smakar underbart! Men nog ser jag även fram emot den del av kalvfilén, som blev kvar…
Kattugglan hoar ikväll igen medan Celine Dion hoar inomhus.

Krysantemerna på stengolvet i entren önskar er alla en trevlig helg. De finns på gravgårdar och i rondeller så varför inte hemma på bordet.

Inga kommentarer: