Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

lördag 14 oktober 2006

2.39 Till Loire

Kära dagbok!

Innan jag hinner fara ut så är han klar med sitt. Ny isolering och så verkar han vilja komma och titta på när jag eldar. Eller så skall han förhoppningsvis visa hur man får eld på ett enkelt sätt på de här påkarna. Vi hade ändå tänkt ta hit honom att förevisa så det här passar ju bra. Jag förstår på hans genomgång att det är jag som har haft för mycket luftintag – när problemet har varit att få tillräckligt för att överhuvudtaget få de sura runda pinnarna att brinna. Sen förevisar han fläkten och jag förstår då att den alltid borde vara på. Hemma har vi den på en gång i månaden när vi har speciellt bråttom att få in värme. De första åren var den inte ens installerad. Nåja, det är väl som vanligt; alla skyller på alla. Men isoleringen borde hålla sig i kring skorstenen och inte ramla ner ovanför spisen och så borde den ju rimligen inte kunna börja brinna, vad som än händer.
Nå sen blir det dags för veckans första lilla joggingtur. Idag tänkte jag ta en cirkel runt Arken. Jag börjar ner mot lilla byn och tar en backe till höger. Sen är det bara att så småningom ta ett avtag till höger via Lavau och hem. Efter ett tag kommer ett pytteliten väg med någon skylt om petit nånting. Det verkar för litet så jag fortsätter. Sedan ser jag inget avtag, men tänker att det måste ju komma någon annat så småningom. Det kommer inget annat. Men det måste ju komma en annan infart till Lavau. Det kommer ingen annan infart. Det kommer något som mera ser ut att vara en omfartsväg. För säkerhets skull stannar jag en bil för att fråga om det är vägen till Lavau och det är det. Jag frågade inte hur långt det var dit. Sedan tackar de för mitt besök i Loiret och önskar mig välkommen till Yonne. Så önskar de mig välkommen till Bourgogne. Där jag ju bor i departementet Nievre. Så småningom dyker Lavau upp och efter en halvtimmes flåsande är jag hemma. Den planerade turen på 1:10 blev 2:17. Jag hann besöka tre departement och vara både i Loire och Bourgogne. Kanske jag borde titta lite närmare på kartan näst gång…
Så hemma frågar jag genast om Frun är hungrig, men får inget klart svar så jag tar ett varv runt huset efter kryddor. Idag blir det spätsle, kycklingfiléer, en generös stuvning på svart trumpetsvamp men först en liten sallad. Medan Frun vaktar pannorna hinner jag med en snabb dusch. Jag ser att det regnar på takfönstret. Söndagsbarnet missade det där ute. Men tänk att fast jag är så långsam att springa så kallar hon mig ändå ibland för Duracellkaninen.
Frun tyckte att stuvningen var bland de bästa hon ätit. Sen när hon radade all svamp på fat, så tyckte hon det var tur att vi inte plockade mer. Vi hoppas kunna få dem i oss färska, men vi får se. Imorgon blir det i alla fall inte mycket till svampjakt.

Inga kommentarer: