Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

fredag 27 oktober 2006

2.59 Till Noyers?

Kära dagbok!

När jag igår klädde om för joggingturen så märkte jag att det hade kommit några regnstänk på takfönstret. Jag öppnade och sträckte ut handen, men det regnade inte så jag for ut. Tog en liten runda på 1:20, så jag hade kunnat vända om ifall regnet hade kommit tillbaka. Väl tillbaka så började det regna efter att jag kom ut från duschen. Senare började det mullra och då vi gick och lade oss så var åskan i full gång. Mellan varven så var det ävre allrummet helt upplyst och sedan kom mullret. Som närmast några kilometer bort. Samtidigt började även vinden, som har dånat hela natten.
Nu är jag nere och kollade en vädersida och de lovar ca 20 m/sek och 40% sannolikhet för regn, så vi får kanske ha rådslag för att avgöra vad vi gör idag.
Vi hade tänkt fara till Noyers-sur-Serein. En liten by på 900 personer. Själva säger de att det är en av de vackraste i Frankrike, men tden ena av de Frankrikeguider jag har med nämner den inte ens, men Bonniers skriver med några rader att det är en vacker liten by där tiden verkar ha stått stilla. Nå med 900 pers så är den nog liten. Antagligen ett boulangeri och ett epicerie, men knappast något charcuterie. Förhoppningsvis en liten bar-tabac, som serverar nånslags mat mellan 12.00 och 14.00 i alla fall.
Noyers ligger 1:15 härifrån i östlig riktning. Lite sydost om Chablis.
Just nu dånar blåsten i parkens träd utanför. Lite mysigt, men inte tar man fram paraplyet idag oberoende av hur mycket det regnar, den saken är klar.

Inga kommentarer: