Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

måndag 2 oktober 2006

2.25 Säng med sängkant

Kära dagbok!

Det nya börjar bli rutin här. Idag, lördag, var det både bilfri och cykelfri morgon. Sedan var det igen dags att börja titta lite på kommande schema. I morgon bär det av till Bourges och Mozart-konsert. Vi har även tänkt titta på ett palats från 1400-talet om det bara är öppet.
Nästa vecka blir det ett nytt försök till Morvan, utlöparen från Centralmassivet. Sedan tänkte vi först att vi ville fara till Auxerre och Chateau de Tanley, men noterade att det nog skulle bli mycket körande bara för ett slott. Vi fick info om fler slott i närheten av Sancerre, vilka jag inte sett i guider tidigare, så vi skissade på någon senare resa dit.
I stället ligger nu den ”nya” staden Montargis på vår agenda. En av de 93 vackraste småstäderna i Frankrike. Dessutom finns det en lite pittoreskt by 13 km norrut. De två kunde bli en lämplig utflykt. De ligger ca trekvart norrut.
Vi har ju inte hunnit med så mycket annat än det praktiska här ännu. Fruns stramaljarbete bar jag upp häromdagen och undrade försynt när hon skall börja. Det blev idag eftersom postbilen körde förbi utan att leverera fler veckotidningar. TV:n har vi nog inte haft på den här veckan. Förra veckan hade vi den som frukost-TV för att se på väderprognosen. Nåt annat förstod man ju ändå inte. Nu använder jag istället en länk från Guide Michelin för att få fram väderprognosen på de platser vi vill besöka.
Jag har ju naturligtvis tagit med min franska kurs. Hittills har det blivit 0 studier. Men idag tänkte jag att det kunde vara bra att lära sig hur man kan köpa större ostbitar vid disken så jag plockade fram kursen. Lite repetition av vanliga uttryck och så lite nya räkneord.Det är ju annars bra att de har Euro här, för det gör ju att det inte blir så stora tal att lära sig. Man kommer långt med att kunna räkna till 20! De har ju en så hopplös logik för större tal eller vad sägs om fyra-tjugo-och-tio istället för nittio! Men etthundra är bra att kunna när man skall handla. Oftast blir det närmare tvåhundra så det behövs knappt, men nu skulle det läras 150.
Och vad franskan kan vara enkel ibland! Det är ju bara att säga säng-sängkant och då får man 150 gram ost. Det skall inte vara svårt att komma ihåg efter alla problemen med både sängen och sängkanten, speciellt för Frun.
Annars lyssnar vi naturligtvis på Mozart för att komma i stämning inför besöket till Bourges och katedral St-Etienne i morgon. Katedralen finns för övrigt med på UNESCOS världsarvlista.
Middag igen. Idag prövar jag t-fisken med persilja till förrätt och egen smörslungad potatis och lite timjan från trädgården. Sen blev det en nötbit och rosmarin med stekt smörslungad potatis med vitlök, schalottenlök och lite finhackad Robleconost med en svampstuvning gjord på egen svamp hemifrån. En blandning av hemma och här.
Ostbrickan gillade jag: Epoisses, Camenbert Rustik och Reblochon. Idag prövade vi en Pessac-Leognac 2003 från Graves/Bordeaux. Mycket prisvärd för 5,80. Med cab.sav. merlot och carménere. Synd att transport och skatter gör den mer än tre gånger dyrare hemma. (Jag beklagar alla stavfel. Programmet klarar ju svenska, men jag vet ju aldrig när jag stavar fel i franskan!) Osten heter alltså REBLOCHON och är från Savoien.
Ett stilla nattregn slår mot rutan igen. Det är andra dagen i rad som det börjar regna till natten. Det är ju precis som det skall.

Inga kommentarer: