Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

måndag 23 oktober 2006

2.54 Trassel och elände


Kära dagbok!

Ja nu sitter jag här och skriver igen. Igår kväll trodde jag att det skulle vara slut. Datorn har blivit bara långsammare och långsammare och långsammare. Jag har ju inte vetat om det är ålderdomskrämpor eller problem med det franska smalbandet eller sviter av fallet. Men igår tog det närmare en timme att sätta två inlägg i dagboken. Och då var bilderna redan ditsatta med snigelfart. Jag har de senaste veckorna försökt det lilla jag kan med att städa, plocka bort, defragmentera, tömma på onödiga filer, starta upp från noll och annat som man kanske kan göra. Så igår började den prata om virus, så jag körde ett virusprogram i nästan två timmar inklusive en hästkur efteråt och se det var knappt så jag hann med igår kväll när jag kollade lite nyheter på webben. Den var helt enkelt rejält snubig, stackaren. Så nu får vi se. Det verkar som om dagboken i alla fall kan fortsätta.
Nåja igår annars så slapp jag fara till brödbutiken eftersom jag hade råkat se en så fin baguette i affären i Moulins. Numera har vi dessa underbara sprättägg på morgonen. När man kokar dem så ser man ju nästan bara en gula när man tar sin bit. De är underbara!
Sen var vi som vanligt till svampskogen. Några champinjoner och lite trumpeter. Men nu var det nog sista gången för vi gick dammsuga skogen för att hitta till en portion. Så på fredan få vi äntligen börja nalla av vårt rejäla lager.
Frun fick sedan ta en rsdsk-lunch, eftersom jag förberedde mig för en simtur. Hade ringt till simhallen och de skulle öppna klockan 13.00. Jag hade inte lyckats få reda på hur länge de skulle ha öppet. Så jag körde till Cosne på fastande mage och satt och väntade utanför tills klockan blev ett. Så till dörren för att mötas av en skylt att de öppnar klockan 3! S-n!
Nog är det hopplöst med simhallarna här. Olika tider olika dagar och fast man ringer så får man ändå fel tid. Så det blev att köra tillbaks de två milen hem. Sur och arg.
Så småningom fick jag tillreda den kanske nästsista färska svampstuvningen med hem-squash och pangas. En plattfisk, som vi hittat här. Smakade helt ok. Hittade även lite ost och bakelser i kylen.
Ja och sen var det dags för den stora hästkuren som sagt.
Idag är det mulet, men ser väl ut att bli mot 18 som igår. Efter en liten lunch så skall vi fara till Chateau Ratilly, som ligger en mil härifrån. Måste även köpa lite vin till anden och lite kålrötter, som jag hittat i två franska andrecept.

Inga kommentarer: