Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

tisdag 10 oktober 2006

2.34 Simma i Loire?

Kära dagbok!

OBS Dagboken har nu ett flertal gånger vid start blivit svart och sagt OPERATING SYSTEM NOT FOUND. Kan vara en fallskada. Kan hända att dagboken därför måste upphöra. Så om blir fallet så behöver det alltså inte betyda att jag krockat på en vitväg. Kommer dock i så fall att vid tillfälle uppsöka något internetcafé för att på så sätt meddela mig.
- - - -
Igår var det mellandag i Arken. Frun vaknade som vanligt innan klockan ringde när hon känner på sig att det blir att plocka svamp.
Så morgonmålet gick raskt undan. Sen skrev jag två lappar om att man inte får öppna dörren eftersom det är en katt innanför. Vi skall nämligen få sotare idag, men vi vet inte när han kommer. Satt även en lapp på ytterdörren som förkunnade att jag återkommer klockan 11.00, med namn och tel under. Åtminstone var det vad jag trodde. Jag förstod ju ingenting eftersom lapparna jag skrivit var på franska.
Så åkte vi iväg till vårt superställe. På väg till Lavau såg vi sju bilar parkerade längs den 3,5 km långa vägen.
Men vi for bortom Lavau och där såg vi ingen bil. Vi körde först sakta längs den lilla skogsvägen, men såg ingen svamp. Sen när vi stannande och gick in i skogen hittade vi lite. Vi flyttade bilen och såg då två bilar längre fram men gick in i skogen igen. Mer svamp och det började redan kännas som en lyckad utflykt när vi ser ytterligare en bil komma körandes längs den lilla skogsvägen och stannar. En man stiger ut. Jag säger åt frun att han verkar ju inte komma med geväret i alla fall. Så börjar han tilltala oss. Jag har strategin helt klart. I såna här fall ät det bäst att inte förstå någon franska alls. Det är nämligen så att det inte finns någon allemansrätt i Frankrike. Det betyder att det inte är tillåtet att plocka svamp annat än i egen eller kommunens mark. Längs vägarna ser man dessutom ofta staket eller skyltar där de upplyser om att det är privat eller att de jagar där. På andra sidan vägen finns ett högt staket och jag har själv sett vildsvin där. Längre bort längs vägen bortom en liten korsning finns skyltar om att det är privat, men just här finns inte skyltar, så vi har tyckt att vi lite kan gå i god tro. Men som sagt att avslöja att man kan några franska ord tror jag inte på. Mannen förefaller fråga oss om det är vår bil som står längre fram och vi visar och förklarar på engelska att vi inte förstår franska. Frun tilltalar mig på svenska för att göra honom ytterligare förvirrad. Nå efter att han visat med rattrörelse och pekat på bilen och frågat så svarar vi nej. För det är ju inte vår bil.
Sen visar han med ett ruskande finger att man inte får plocka svamp och att det är privé. Jag gestikulerar då om att det finns stängsel på andra sidan och privé-skylt längs andra vägar men att det inte fanns något här, men det hjälper inte utan han visar att vi måste bort från skogen. Nåja, glada och lättade går vi ändå bort mot bilen eftersom han ju i alla fall inte tog våra 3-4 kg svamp som vi hittat.
Hemma så vi inte till någon sotare. Mellan 12 och 14 så gör ju ingen något här i landet så inte lär han heller dyka upp, så vi kan gått laga oss en liten lunch och äta i lugn och ro.
Sedan tänkte jag fara och simma. Det blir omväxling mot joggning och cykling även om man ju inte kan hitta svamp då. Jag ser att sotaren kommer, men Frun får ta hand om honom. De brukar inte behöva någon assistans. De är nog bara glada att inte ha någon Dagobert-näsa som kikar över axeln.
Jag låter GPSen visa den kortaste vägen till vår närmaste simhall eller piscine som de skriver här. Den ligger i Belleville-sur-Loire. Frun har gett en lapp med fyra saker att köpa: Tändstickor, efterrätt, mer fryspåsar för svamp och halskarameller. Som om hon nu trodde att jag inte kunde komma ihåg fyra saker.

Jag har 12 kilometer till Belleville fågelvägen och hamnar att köra över Loirefloden för att komma dit. Nu är det betydligt mer vatten i floden. Flodbädden brukar se tråkig ut, men nu brusar vattnet rejält i den breda fåran.
När jag kommer till simhallen ser jag en massa barn vid bassängen och en massa barn utanför. Ser en lapp och något som verkar var öppethållningstider och det ser inte bra ut. Frågar en man, som verkar ha hand om barnen om det går att simma, men han läser på samma lapp att det är öppet för allmänheten eller public, som de skriver från klockan 16.00. Inte vet varken han eller vaktmästaren innanför när Cosne-hallen har öppet.
Nåja, jag försöker med den i alla fall. På vägen ser jag ett bolangerie, så jag stannar. Det är naturligtvis stängt. Det är öppet 6.15-12.30 och 15.30-20.00. Generösa tider, men nu är klockan 15.00.
Jag kör vidare och råkar se en öppen liten marche så jag stannar och går in. Deras temperaturmätare visar 16 grader. Hittar karameller, fryspåsar och råkar se folie bredvid. Det passar bra eftersom jag tänkt ha forell i ugn idag. Just före kassan hittar jag till sist lite bröd. Här har de faktiskt sk. aprikoswienerbröd. Billiga är de och inpackade i en stor plastlåda, men jag slipper ju söka upp en öppen affär till i alla fall. Så fyra saker och så vidare till Cosne, som ju fortfarande är en mycket vacker stad. Hamnar över den brusande Loire igen eftersom Cosne är på samma sida som vi bor.
Simhallen var naturligtvis stängd. Den öppnar klockan 17.15. Vissa dagar har den öppet 12.00 – 13.30 för allmänheten. Så det är tydligen inte jag som bestämmer när jag vill simma och vilken dag utan de, som bestämmer. Tråkigt.
Hemma har i alla fall sotningen gått bra förklarar Frun när jag går upp för den farliga trappan med mina torra simbyxor.
Kanske det skulle vara enklare att köpa en våtdräkt. Loire är ju alltid öppen och nu är det ju rejält med vatten i den också.
Så blir det dags för att tillreda middag. Jag börjar med att lägga forellen på en foliebit, går ut i trädgården och plockar timjan, persilja, rosmarin och salvia. Det är ju det vi har. Strör även lite örtsalt och olivolja över fisken och knyter ihop. Sen är det bara att tända gasugnen. Aj sa-n. Jag köpte fyra saker men jag bytte ju ut tändstickor mot folie. Jag borde nog ha tittat på lappen i alla fall. Jag går över till grannarna, som inte är hemma. Men den nytända brasan brinner fint i den nysotade spisen, så de tycks i alla fall ha tändstickor.
Nå paketet går väl att varma upp i en stekpanna med lock.
Så en omelett med lite Morvan-skinka från Auchan blir den enkla förrätten. Fisk med smörslungad squash och en generös champinjonstuving till huvudrätt. Några ostar och aprikoswienerbröd får sedan avsluta det hela.
Vi har valt att prova en Coteau de Giennois till detta. Sauvignon blancen lär gå bra mot laxfiskar. Vi tycker dock att den är lite väl lätt i smaken.
Frun har nu noterat att vår lilla frys är fylld av svamp och funderar om vi inte kunde försöka stanna lite längre.
Så tar jag vinflaskan från vinkylaren och märker att Frun har tagit Macon-Village istället. Så det var en billig oekad chardonnay och inte en sauvignon blanc. Då förstod vi smaken lite bättre. Vi börjar nog bli bortskämda med smakerna. Hemma kostar den ungefär det tredubbla även om vinet här kostar hälften av vad bag-in-the box kostar hemma.
Mozarts hornkonserter och Birgittinernunnor underhåller oss till maten.

Inga kommentarer: