Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

söndag 8 oktober 2006

2.32 Cykla med champinjoner

Kära dagbok!
Igår var det mellandag eller hemmadag i Arken. Brödet fanns redan hemma så det var bara direkt på frukost. Sen var det reseplanering som gällde. Det finns många vägar att köra på i och till Morvan.
En kraftig regnskur fick mig att fundera på att fara och simma, men sedan slutade det och verkade klarna upp så jag for på en cykeltur. Och tur var väl det. Tog en tur norrut mot Lavau. Tittade längs dikena för att se om jag kunde se svamp. Sju bilar såg jag dock misstänkt parkerade längs vägen. Det finns ju ingen bebyggelse där...Till Lavau och ingen svamp i sikte.

Forsatte mot Blenau längs den väg där vi ju hittade svamp i tisdags. Cyklade förbi en domain, som säljer Coteaux de Giennois AOC vin. Vi har tydligen en vingård inom cykelavstånd. Hit måste jag far och köpa vin någon dag. De har öppet alla dagar utom söndag. Började fundera på att svänga när jag såg en liten skogsväg och en bil parkerad i början. Jag tänkte att jag kunde ju cykla längs den ett stycke och se. Efter femhundra meter ser jag några champinjoner i diket och ställer av cykeln och plockar dem. Jag går längre in och tittar bakom några buskar som skymmer utsikten från den lilla vägen Då ser jag svamp vid svamp vid svamp. Snabbt har jag min kasse full och då verkar även svampen vara slut. Så det är bara att vända om och långsamt cykla tillbaka. Jag vill ju inte att min Auchankasse skall gå sönder. Jag tvingas justera fotlägen pga fotlängden så att den inte skall ta i kassen varje varv. Hoppas att det klarar sig. Att falla i trappan pga av fötterna är ju överlevnadsbart men att tappa en kasse svamp är ju en katastrof.Men min halvtimmes cykeltur går bra och alla klarar sig. Så till middag blev det Morvan-skinka still förrätt och t-fisk med koktbroccoli och en rejäl champinjonstuvning. Sen bara två ostar och en varsin underbar Auchan-pralin.

Inga kommentarer: