Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

lördag 14 oktober 2006

2.38 Laga fång

Kära dagbok!

Efter frukostcroissanterna så begav jag mig till skogs.
Med rätt riktning så kändes det bättre. In i skogen och så gällde det att titta. Efter ett tag märkte jag att jag stod mitt ibland dödstrumpeterna, som de säger på franska. De var framför mig, de var bakom mig och under stövlarna. Att söka efter rödgula trumpetsvampar är ju som att leta efter an ambulans med rödljus jämfört med svarta trumpetsvampar i en mörk skog med jord och torra löv på marken. Men ett litet prov på en liten plockade jag raskt i påsen och sedan begav jag mig hem igen.
Nu gällde det att planera dagen. Grannen hade varit och meddelat att han kommer vid tvåtiden och fixar spisen, men då behöver vi inte vara hemma. Vi hade tänkt fara och handla, men bara lite så att vi gör veckohandlandet i slutet av veckan. Vi bestämmer oss för att omgående fara till St-Amand och deras lilla Shopi. Efter besöket där och deras lilla utemarknad för lite smördegs godis, så kör vi hemåt. Inte raka vägen utan halvvägs via Lavau. De har bättre skogar där. Vi försöker med safari, men inte några napp idag.

Efter en mycket snabb lunch beger vi oss båda ut till skogs och kommer nöjda hem med 2-3 liter svarta trumpetsvampar. Nu blir det variation på svampsåserna. Vi hittade och vågade lämna ganska mycket små svampar, så bara byborna kan hålla sig borta från vår enda lagliga skog, så klarar vi oss tillsammans med det stöldgods vi har från förr.
Grannen håller nu på och reparerar spisen. Jag far själv på en liten joggingtur. Idag har vi sol och 20 grader och grannen berättade att vädret fortsätter åtminstone fram till söndag.

Inga kommentarer: