Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

onsdag 25 oktober 2006

2.56 Helgmålsrigning

Kära dagbok!

Igår hände inte speciellt mycket. På morgonen regnade det så pass att jag var tvungen att ta bilen för att köpa bröd. Jag chockade damen genom att begära en pänn istället för baguette. Då får man en lite grövre bröd. Dessutom var det godare.
Det är slut på svamppromenaderna så vi tog en tur förbi hönsen istället.
På eftermiddagen gjorde jag ett försök att ta bort fjädrarna på anden, men det verkade för besvärligt så jag satt den i bilen för upptining istället. Anade att Frun inte vill ha den i kylen…
Sedan tänkte jag fara och simma, men hallen öppnade först klockan fem. Det duggade nästan så jag bestämde att eftersom jag spiringer för att det är roligt och när det är roligt så fick det bli den s.k. korta länken idag dvs direkt i duschen. Att springa i duggregn är inte roligt.
Till mat blev det forell med en svampstuvning från frysen tillsammans med ett chablisvin.
Eftersom jag inte kom ihåg att köpa någon efterrätt så blev det en varsin pralin från Auchan istället.
- -

Idag behövde jag inte cykla efter bröd…
Efter frukosten blev det att plocka eller dra skinn av and. Det gick på några sekunder. Jag gjorde nog rätt. Sedan skar jag bort fileerna och de små benen och lade skrovet i en liten gryta med smör. Hackade en morot, några chalottenlökar, provencalska kryddor och lite salvia och rosmarin från trädgården, lite torkad trumpetsvamp och champinjoner från frysen, grovt havssalt och nästan en flaska gamay 2006. Sen fick det puttra medan vi for till Auchan. Vi hade lyckats så bra att den sista osten och juice gick åt till frukosten Ingen konserv fanns så det fanns i princip bara en mandarin och lite creme fraise att göra lunchen på, så vi valde att fara till vår favoritrestaurang. För att göra det enklare så valde vi en pizza. Vi hade den på bordet redan 22 minuter efter att vi började köa. Men den var i alla fall godare än det vi tog senast. Sedan hade en liten jordgubbstartlett fastnat på brickan så vi kunde dela den till efterrätt.
Sedan det lilla handlandet. Det tar fortfarande ca 1,5 timmar att handla. Inklusive snabbmaten belv det 2,5 idag. Att titta efter ostar. Planera lite kött för nästa helg. Vandra bort efter hushållspapper. Välja vatten osv.
Såg igår på nätet att medelsvensson dricker 10 liter mineralvatten per år. Vi köpte senaste vecka 28 liter och det räckte inte så vi köpte mer på Shopi. Hade nu noterat att det ena vattnet hade ett lågt ph-värde, så jag gick igenom alla bournerande för att hitta den med bästa kalcium-magnesiumvärdet, vilket gjorde att jag fick titta på ca tio olika märken innan jag hittade det bästa.
På nätet hittade jag en artikel från ICA-kuriren där man slog fast att det går lika bra med kranvatten. Även näringsexperter säger att mineralvattnet inte har någon betydelse för näringsintaget. Det stämmer i Sverige, men det stämmer inte här. Hittade livsmedelsverkets genomgång av alla mineralvatten, som säljs i Sverige. Plockade ut tio av dem. Fyra utländska.
Deras SAMMANLAGDA innehåll av kalcium-magnesium var 311+113. Contrex, som vi använder här nu både som klart och bornerande har 486+84! Som jämförelse har Ramlösas ”mineralvatten” 3+ 0,5! Märkte även att det smaksatta mineralvattnet, som vi brukar köpa hemma inte innehåller några mineraler…
Men genom att dricka två liter Contrex per dag, vilket vi gör, så får man alltså i sig hela dagsbehovet av kalcium. När vi stod i kössakön och ”pratade” med ett äldre par så noterade jag att även han hade åtta flaskor av samma vatten och pekade på det och sade att det var bra. Han bekräftade och sade att han just hade fyllt åttio. Sen visade han även på några flaskor vin och sade att lite sånt måste man även ha…
Sedan var det dags att fara till en liten svamputställning i Cosne intill Loirefloden. På väg dit gick vi in till en damfrisering eftersom Frun tycker att håret borde kortas. Hon fick tid till nästa vecka. Inget problem med franskan. Man kan visa med två fingrar vad man vill att de skall göra…
På utställningen hade de ca 250 olika färska svampar med namnskylt och indikation om de var ätliga, dödliga eller att kastas i soptunnan.

Folk stod naturligtvis och trängdes. De hade även en liten svampskola för små. Man kunde köpa böcker, halsdukar, tallrikar och annat med svampbilder. Frun köpte en tallrik och en halsduk med en liten svamp.

Sedan var det dags att fara hem och se efter andsåsen. Jag har tänkt att så småningom sila och koka ner såsen. Sedan lagar jag en sås med andra trumpeter och champinjoner, steker file och ben och placerar dem i ugnen en kvart. I den nerkokta såsen tänkte jag koka en lämplig mängd tärnad kålrot, som vi köpte idag, selleri och lite små rovor. Såsen slås sedan ovanpå file. Till detta borde svärmors rödvinbärsgele passa. Jag är nyfiken i alla fall.
Osttallriken idag består av Emmental från Frankrike, Roquefort och en Tomme noir des Pyrennes, en lite prästostliknande historie. Vinet blir den säkra Lalande-de-Pomerol och sen blir det en liten bakelse för enkelhetens skull.
Helgklockorna slår i Arken, hälsningar från oss alla till er alla!

Inga kommentarer: