Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

fredag 6 oktober 2006

2.30 Champinjoner

Kära dagbok!
Idag var det bara att plocka fram croissanten utan att behöva ge sig ut att jaga bröd. Frun har ju kommit på att sätta ost på ena halvan och sylt på den andra. Idag provade jag också och det var ju riktigt delikat.
Sena som vi var så var det bara att fara och handla direkt efteråt. Det passade bra eftersom det regnade och var trist väder. Nu styr vi automatiskt kosan mot Auchan. Vi behövde ju inte spik, så nu gick handlandet snabbare, men nog är det ännu mycket att titta på. Idag hittade jag färskt hästkött av flere olika slag. Att det har kotunga och komage har jag ju noterat tidigare. Fiskdisken är ju spännande. En vacker dag måste jag räkna hur många sorter de har. Idag köpte vi t-fisken, några små forellfiller och några sardiner åt Devil, min ”lilla” svarta katt, som nu jamar och vill ut.
Sen blev det även en sväng via ostdisken. Cantal ville de ha 7,90 per kilo. Morbier 6,95 och min upptäckt på förra resan Bleau d’Auvergne hade de för 7 Euro per kilo. Det börjar nästan vara ett problem att välja bland alla fina och inte alltför dyra ostar.

Några viner måste även inhandlas, eftersom det verkar som om någon har varit och nallat i vårt förråd. Idag hittade vi en Macon-Village för 3,20. Undra på att Bocuse påstår att det passar att koka fisk i. Hemma har man knappt råd att läsa etiketten.
Idag var det dags att ta en liten joggingtur. Regnet hade som tur upphört. Prövade att ta en sväng norrut mot Lavau. En handfull rovfåglar som vanligt. Dit en väg och tillbaka en annan. På tillbakavägen såg jag några champinjoner ett stycke från vägen, så jag hoppade över diket och plockade dem med mig. Svamp är alltid gott, speciellt om man plockat dem själv.
Så till kvällsvard blev det Fruns squash med grönsaker, stekt forell och en svampstuvning. Sen prövade vi Cantalen, som genast blev ytterligare en av Fruns favoriter. Det är en hårdost från östra Frankrike. Den borde vara kraftig, men mot deras Camenbert Rustik så känns den mjuk i smaken. Till maten lyssnade vi på Fegis och Mozart.
Efter maten var jag till grannen för att få mer luft i cykeldäcket och då kunde jag igen höra kattugglan. Jag trodde redan den hade avslutat sin serenadsäsong. Härliga klaganden den har. Imorgon verkar det bli Montargis, som planerat.

Inga kommentarer: