Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

onsdag 20 januari 2010

Bilbesiktning i Frankrike

Dagarna går... vi far lite hit och dit, men inte några egentliga utflykter. Besöker Chatellerault för att simma. Första gången jag var dit. Hela 3 mil dit. Besöker Loches – en av Frankrikes vackraste småstäder - för att sköta lite administrativa uppgifter. Far till Descartes – som vanligt – för att handla. Och så måste Frun till tandläkare i morgon. Även det till Loches. Men bilder blir det inte nu så här mitt i vintern.
Ja, så var det ju bilen. Den blev ju här över sommaren och borde ju ”kanske” ha besiktigats. Hmpf. Frågade ju redan tidigare myndigheten hemma, som sade att det INTE går att besikta en bil i Frankrike. Ringde (dvs Skypade) riksmyndigheten, som sade att det INTE går att besikta bilen i Frankrike. Kollade lite via ambassadens hemsidor, där det framgick att man INTE kan besikta bilen i F. Skypade Ambassaden, som sade att man INTE...
Skypade en annan ambassad, som sade INTE! Besökte hemsidorna för några föreningar med medlemmar från Norden, där det framgick att man INTE... Mailade en medlem, som skulle veta allt och han skrev att man INTE...
Ja sånt här tar också lite tid. Men jag är ju sån att jag inte tar ETT nej för ett svar. Ibland tar jag inte ens två eller tre är ett svar.
Nåja, började funder på att vi måste lägga franska skyltar på bilen. Det är ju nämligen så att OM det händer nåt så kan det hända att ersättningen blir bara 70% och det är ju inte så skoj.
Så jag for till Mairen, dvs rådhuset i byn och talade / gestikulerade med byråbiträdet. Uppfattade att man först skulle besikta bilen och sen fara till en myndighet i Tours för att få ett papper och sedan få franska skyltar. Alltså. Då KAN man ju besikta utländska bilar.

Så jag ringde försäkringsbolaget och diskuterade. Förklarade att bilen borde besiktas och undrade om de kunde godkänna en besiktning i Frankrike och att vi naturligtvis skulle besikta bilen omedelbart när vi kommer hem. De sade att man INTE... men att OM det går så kan de tänka sig. Jag sade att det borde inte vara några som helst problem....
Idag passade vi på att fara till ett besiktningskontor innan vi for och handlade. Exakt Zero problem. Normal besiktning utfördes utan bokad tid. Tog en halvtimme. Kostade 69€ och vi fick så mycket papper på franska och lapp på fönstret att vi nog åtminstone i god tro kan köra omkring i största delen av Europa. Och besiktningen gäller i TVÅ år! Det är väl antagligen bara hemma det inte duger.
Men som sagt. Man ska inte ta ETT nej för ett nej. Och myndigheter ska man nog inte tro på. De svarade kanske på frågan: ”Kan man besikta en bil i Frankrike så att besiktningen är gällande hemma?” Men den frågan ställde jag aldrig!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Cool! Vet du hur man kontaktar eller vad ett Franskt besiktningskontor kan tankas heta ocksa? Har haft min bil fran Sverige med mej i Versailles dar jag bor i ett ar nu och maste antingen skrota eller besikta. Hjalp vore Mycket uppskattat :)

Anonym sa...

Heter Contrôle technique automobile / vehicules och finns i varje liten "by". Lycka till!
Stephan