Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

måndag 25 september 2006

2.9 En mellandag kring Arken

Kära dagbok!

Idag är det onsdag.
Jag behövde inte fara och hämta bröd eftersom vårt lager helt tydligen växer…
Men en promenad runt huset kändes bra och idag sken solen redan från morgonen.
Sedan frukost normal med björnbärssylt.

Så var det dags för första längre promenaden för Frun här ”hemma”, om vi bortser från de man ändå behöver göra vid utflykter. Hon hade sett en begravningsplats, som hon undrade hur långt det var till och jag sade att vi borde gå rundan på trekvart. Så vi gick genom ekalleén mot ”stora vägen” och nerför backen och in på gården. En hög mur omger hela platsen och vi går in genom en metallgrind. Genast ser jag att inte här heller ser det ut som hemma. Det finns nästan inga växter överhuvudtaget. De har gravstenar och gravhällar av olika stenar och sedan har en del små minnestenar på hällarna. Några har fotografier och några har blommor. Men det är väldigt få. De flesta har bara sten och på vissa äldre gravar finns ett järnstaket. Inte ett träd och väldigt få blommor. Vi förstår att det kan vara svårt att sköta blommor på sommaren då det kan vara +30 i veckor och de små minnesstenarna håller ju i princip för evigt.
Sedan går vi ut genom grinden mot skogen och tar samma väg tillbaka, som jag tog första morgonen till bageriet. Tur att jag planerade det så här för redan nu är jag tvungen att ta av mig den tunna jackan och dra upp ärmarna. Det blir tydligen rejält varmt idag.
När vi kommer hem råkar posten komma till grannarna. Jag hade nog sett framför mig en man här i Frankriken, men det var en dam som kom körande till grannarna och sen da då hon svängde framför huset kunde vi även vinka åt henne.
Så råkar jag se att vi har något bakom pelargonerna i köksfönstret och jag ser några reklamblad. De måste ha kommit igår, men då såg jag bara kuvertet med posten. En är från Auchan, en från Price Leader, där vi köpte mat och vin häromdagen och en är från en lokal järnhandel. Den sista hamnade genast i papperskorgen. När vi öppnar de två första märker vi att de enbart göt reklam för viner och vi blir ivriga att se vad de har. Och vad de har. Och till vilka priser!

Bordeauxviner som Saint-Emilion Grand Cru Clasee för 9,99, Graves för 7,50, Margeaux för 7,50, Pessac-Leognac för 5,80 och Bordeaux AC för 1,99! Vi som är intresserade av Beaujolais-viner tyckte att Morgon för 5,25, Saint-Amour för 5,75, Moulin-a-Vent för hela 5,99 och Fleurie för 7,99 lät som lilla julafton. Båda broschyrerna innehöll ingenting annat än viner. Auchan hade en 32sidig-broschyr enbart med viner. Två sidor var reserverade för icke-franska viner. Tydligen har vi en sådan utanför Cosne. Tur att jag är på väg dit idag!
Sedan dags för lunch. Idag känns det varmt redan vid lunchdags så jag går och kollar hur det känns i parken. Det är kring +20 och blåser svagt. Allt verkar bra och vi plockar fram bord och stolar i solen. Jag plockar lite persilja och timjan i rabatten och går in och lagar det jag kallar en fransk snabblunch. Inspirerad av Nicesallad plockar jag fram en burk tonfisk i majonnäs, hackar några tomater, tar ett färdigkokt ägg från kylen, skär några skivor Bleau dÁuvegne en Roquefortliknande ost till en tredjedel av priset, hackar en schalottenlök och slår över lite HEMlagad fransk dressing och det är bara att gå ut och njuta i solen.
Sedan är det bara att packa simgrejorna för nu skall jag till Cosne och simma. Men första skall jag snabbt ordna med internetabonnemanget.
Nå så råkar jag se en skylt om att var Auchan finns, så det blir en timmes vandring för att se vad de har. Det är helt enkelt ett varuhus. Där finns allt från spikar till champagne. Och jag som inte hade måttat hur långa spikar jag behövde till sängen! Jag hade i uppdrag att köpa hem champinjoner och annat till grytan i helgen så det får jag köpa och några Beajolaiser hamnar även i kärran.
Sen var det bara att fara raka spåret till Internetafäreren. Där finne en skylt som troligen informerar om att de har stängt till den 3 oktober. Eller att de har nåt party då eller nåt annat. Dörren är i alla fall stängd. Så det blir att fara till Turistbyrå för att höra a om de har andra ideer. Jo de har två. Jag får papper och ger mig iväg. Efter ett långvarigt sökande pga enkelriktade gator, som GPSen inte kände till och annat strul kommer jag till den första adressen, som nog definitivt inte säljer internetabonnemang, men det finns datorer, som jag vänligt får använda och sända en hälsning i cyberrymden. Puh.
Och den andra adressen var den jag fått tidigare och som var stängd.
Men jag fick ett tips om att France Telecom hade hand om abonnemang. För att göra en lång historie kort, så krävde de att jag skulle ha en fransk bankcheck, vilket jag inte hade och inte förstod att en EU-medborgare skulle ha. Tyvärr var deras engelska inte mycket bättre än min franska, vilket kanske var bra för dem, så att de inte förstod allt jag försökte säga.
Men utan abonnemang och med torra simbyxor fick jag i alla fall fara hem och fundera på andra lösningar.
Och att planera nästa dags tur till Sens.



- - - - - -

Marknaden idag gick bra. Vi köpte bl.a. trumpetsvampar, några champagneglas, lite grönsaker. En burk hemlagad persikosylt av en gammal gumma. Det var ett varierat utbud. De hade även en underbar gammal stol för 360 euro.
Sedan gick jag förbi ett av alla diversestånd där de även sålde knallgula varningsjackor med reflexer. Jag har hört att byborna tycker att jag ser lite osynlig ut när jag springer längs vägen i höstmörkret, men i nu skall det bli ändring!! Om jag nu kommer hem igen alltså!? Själv kommer jag alltid att tänka på den trevliga marknaden i St-Amand när jag tar den på mig.

Nu börjar det vara dags att förbereda söndagsmiddagen. Förrätten blir gratinerade pilgimsmusslor, till huvudrätt blir det samma bourgognegryta, som ju som vanligt blir bättre och bättre, med trumpetsvampstuving och smörslungad squash hemifrån. Några ostar som mellanbit innan en varsin bakelse. Det bör inte ta så lång tid att tillreda eftersom pilgrimsmusslorna är färdiga i en konservburk.
Chateauneuf-du-Papevinet, som vi tänkte spara till sista veckan öppnas självfallet idag istället. Det finns ju risk att det kan förfaras annars.
Sen blir det siesta och kvällspromenad. Idag verkar inte termometern orka över 20 grader.


Inga kommentarer: