Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

tisdag 26 september 2006

2.16 Utflykt till Sancerre

Kära dagbok!

Gårdagen förflöt sedan utan större problem. Efter att chocken släppt så började vi planera vidare. Det blir Auchan idag för de har både spik, tofflor och vin. Bra butik.
På morgonen så märkte jag att brödet nog räcker ännu, så jag fick inte nöjet att fara och cykla. Kanske bäst då jag ju cyklar i trappor också.
Så efter en traditionell frukost, idag med Pont l’Eveque och persikosylt till baguetten och ett varsitt ägg. Frun tycker hon håller sig längre mätt på det sättet. Ja, vår fruktsmoothie har vi ju alltid. Idag på banan och aprikos. Tänk vad fort man glömmer bort att ha något salt till frukost.

Sedan bar det av till Sancerre. (Fotot är taget vid vårt första besök. Blev inte att ta så mycket av utsikten andra gången...) Som tur är kan man ta många vägar dit. Medan jag väntar på Frun så väljer jag att vi idag far rakt mot och över Loire till Belleville-sur-Loire, där som triathlontävlingen hölls. Ja vår hyresvärd klarade föresten halvironman under fem och en halv timme. Stongt gjort. Inte vet jag hur gammal han är men han nämnde att hans dotter skall börja studera i USA så nog måste han nästan vara över fyrtio. Ser nog yngre ut.
Nåja, sen tyckte jag raka vägen ner längs Loire och kanalen skulle passa.
Sancerre är en stad med ca 3000 innevånare och ligger beläget högt på en kulle, vilket är ovanligt. Landskapet är böljande runtomkring. Detta gör att utsikten från Sancerre är underbar, liksom att staden ser väldigt spännande ut på håll. Från staden ser man mest vinodlingar. Första gången är det häftigt, men i längden misstänker jag att det blir enformigt. Vi gillade ju trakten här när vi var här i våras och sedan funderade på att stanna en längre tid, men vi funderade aldrig att bo mitt i ett vinområde utan hellre så som vi gör att vi har dem åt alla håll.
Vi kör förbi huset där vi bodde och kör in längs minst sagt smala gator upp till toppen sär ju centrum är. Sedan tar vi en sväng ut genom vindodlingarna. Vi ser då att det mesta redan är skördat. Några har ännu de blå druvorna kvar.
Så far vi igen till centrum och hittar t.o.m. en laglig parkeringsplats och tar en liten promenad. Vi väljer att börja med vårt favoritcharkuteri. (Finns bilder sedan tidigare sök på Sancerre)
Idag väljer vi en spännande liten pate, en smördegsinbakt getost och en spenatkaka eller vad man nu kan kalla en crustaces på svenska. Krustad? Det betyder förrätt och huvudrätt ikväll. Bara en enkel sallad och så är halva middagen klar. Krustaden får bli i kylen.
Sedan blir det ett varv i deras kyrka. Deras Jeanne d’Arc är bland de finaste jag sett.

Så söker vi upp vår vinbutik, men den är stängd idag. Så kan det vara här. Den är stängds tisdag och onsdag. Alla har olika dagar. Men ett patisserie blir av med två bakelser, så nu är efterrätten klar. Så går vi till nästa vinbutik och avsmakar en Sancerre och en Puillly-Fume. Den förra är klart bättre så vi tar med oss några. Troligen kommer de med hem.
Sedan är det dags för deras lilla torg. Gossen före oss plockar lite av nästan allt han hittar. Till så får han ta allt i en stor låda. 28 euro kostar kalaset. Vårt blev billigare fast vi hittade färska fikon.
Efter en tur via bilen träffar jag Frun igen och vi går in till en butik, där vi vet att vår hyresvärd , som vi hade här jobbar. Vi tar lite smalltalking med honom på franska och går vidare.
Vinbutikens restaurang öppnar. Eftersom butiken naturligtvis är stängd under lunchtid så är det alltså samma dam som serverar oss på restaurangen. Hoppas att hon hann ta en liten lunch då hon gick över gatan.

Idag tar vi en enkel dagens rätt, som här är ankfile till huvudrätt och gratinerade röda frukter till efterrätt. Det blir hallon, jordgubbe och körsbär. Till detta dricker vi ett glas sauvignon blanc – vin de paye, eftersom det ingår i priset på 12 Euro.
Vid grannbordet ha de med sig en mellanstor spaniel, som till desserten får vara med vid bordet och äta. Trots att vi inte fick någon förrätt tog luchen ändå 1:40 idag. Så är det här.
Vi går till utsiktsplatsen och hör att det talas svenska. Vi går fram och träffar ett par som varit på väg fyra veckor från Kroatien. Via Toscana och Provence om jag förstod rätt. De är på väg hem igen. Han verkade inte så intresserad av slotten i trakten, men viner intresserar ju alla.
Följande anhalt blev Auchan. Först gällde det att hitta säkra skodon. Det enda alternativet jag hittade var några gubbtofflor av nummer 46. Undrar hur deras storlekar fungerar? 43 brukar räcka. Och hyresvärden som erbjöd mig låna 42 till triathlon. De hade nog inte suttit bra.
Ja, jag hör att ni säger att de borde passa mig. Jag har bara inte vant mig än. Gubbröra går an men inte gubbtofflor.
Men de hade annat skoj. Vi köpte spik! Kattmat, som han älskar. Ost, som vi älskar. Idag blev det Bleau des Causses, en roquefortliknande historie, Brie de Meaux, min svaghet, och det de kallade Rayon Fromage Coupe men jag tyckte det stod Epoisses. I alla fall en krämig rackare. Så nu är även mellanrätten klar för ikväll. Man måste ju hinna skriva dagbok också!
Några viner slank med. När de har Julienas för 3,99 eller en obekant som Maranges från södra Bourgogne för en femma, så måste man prova. Här eller hemma.
Nu går kocken och ”lagar” mat på sina nya halkfria tofflor.

Inga kommentarer: