Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

lördag 23 september 2006

2.5 Små åkturer i Bourgogne


Kära dagbok!
Idag är vår andra dag i Arken. Idag skulle vi alltså ha farit till Sens enligt våra egna planer. Nu blir det att lära närområdet istället. Vi behöver ännu fylla på grundförråd av mat och vin och internetanslutningen kunde vara trevlig att få och så drog vi oss till minnes att det var marknad i St-Amand-en-Puisaye idag (Puisaye är namnet på de täta skogar, som finns här i trakten, se fotot) , vårt närmsta större samhälle. Men först måste naturligtvis baguetten inskaffas. Igår fick jag reda på i lokalbutiken att den var stängd måndagar. De brukar alltid ha en dag stängd, men olika affärer har förnuftigtvis olika dagar. Annars skulle ju fransmännen snabbt svälta ihjäl. Så idag tänkte jag styra kosan norrut till Lavau en halvmil norrut. Eftersom jag ännu inte fått nån cykel så tar jag bilen.
Byn är lätt att hitta, men jag kan inte se någon med baguette i handen så jag tvingas fråga efter butiken. Oj då, den var också stängd idag. Klumpigt! Det blir att ta sig tillbaks och bita i det sura äpplet eller snarare äta förrgårdagens bröd, som vi köpte i Luxemburg. Nåja, måndag är måndag.
Sen bär det av till St-Amand-en-Puisaye. Det visar sig vara en liten by med ett jätteliten marknad. Några försäljare med grönsaker, kläder, ost och blommor är ungefär vad de lyckas prestera. Byn var ingen höjdare annars heller. Men jag fick en del broschyrer från turistinfon om vår trakt. Öppettiderna för simhallarna, veckodagarna för marknaderna och några broschyrer över lokal klassisk musik lyckades damen även plocka fram. Ett enda ord engelska lyckades hon dock inte plocka fram. Någon internetanslutning skulle jag inte få tag i där, men säkert i Cosne, så vi beslöt oss för att fara dit igen.
St-Amand får antagligen bli i fortsättningen. Vi har redan sett ett tiotal trevligare byar på våra få dagar här. På väg till Cosne får Frun syn på en Super-Marche dvs en stormarknad, så vi viker in. Där får vi allt från havssalt, diskborste, kattsand, kött, vin och en trevlig Cognac XO. Nu är lördagskvällarna räddade!
Deras priser var helt osannolika. Om vi bortser från att saften var hälften billigare än senast så kostade exempelvis en Chateauneuf-du-Pape 12 Euro. En Moulin-a-Vent gav de bort för 5 Euro. En Couteaux de Tricastin kostade 1,49. En Morgon var inte dyrare än 4 Euro. De hade en mousserande för 94 cent. Cognacen ville de inte ha mer än 22 Euro för. Osv. Det blev att köpa en hel del vin både för vår vistelse och för transport hem. Självfallet programmerades Marchen in i GPSen så vi hittar hit igen!

Sen kom vi in till själva Cosne, som idag så öde ut. Parkeringsplatser överallt! En liten stad, med en vacker rondell. Vi sökte oss fram efter en lämplig butik, men hittade en turistinfo igen och en dam som knagglade sig på engelska! Hon berättade att det nog fanns en affär för internet, men att den naturligtvis var stängd idag! Den var öppen igår när det var marknad!! Så på en söndag kan man skaffa sig internet, kanske. Men aldrig på en måndag. Sånt händer.
Tillbaks hemma så var det dags att studera lite broschyrer.Och dags för första joggingturen i Frankrike. Blev en dryg timme. Hann titta mig omkring så mycket att jag såg några intressanta bär längs vägen, som växte i snåriga buskar. Jag smakade på några och bestämde mig för att det nog var björnbär. Och jag insåg genast att såna där har jag ju sett på många ställen. När jag kom till gårdsplan skrämde jag iväg en gråhäger, som tydligen hade stått och fiskat vid vår lilla damm, eller etang, som de kallar dem här. Ett nytt tomtkryss.
Efter turen, nåja och efter duschen, så for jag över till våra lokala värdar för att diskutera postsystemet och cykeln. Naturligtvis måste jag fråga om det var müres, som växte längs dikeskanterna. Nå, några engelska ord fick jag inte ur henne heller, men jo man kunde laga likör och marmelad och man fick plocka dem. Så nu har jag lagat mitt livs första björnbärssylt. Det blev ju uselt med blåbär i somras, men nog duger det här också. Och det kommer att bli mer.
Nu börjar uppackningen vara på slutrakan. Packåsnan har flyttat ihop sängarna så nu sover vi igen på nytt ställe, men i samma rum. Vi har alltså en dubbelsäng och en bred säng bredvid varandra. Det ser intressant ut. Katten tycker att det är skoj med omväxling. Nu har han dessutom vågat sig ner för trappan till köket.Och i morgon blir det i alla fall Sens, tror vi. Sen blir det tredje besöket till Cosne på onsdag! Men först blir det ju en cykeltur till boulangeriet.
- - - - - -Nu (när detta publiceras) är det +19. Vindruvorna är plockade från klasarna. Det var ett pillgöra. Som att plocka kokt majs från kolvar med fingrarna. Men vad gör det när man ser ett underbart resultat framför sig. När jag satt och pillade de sista gamaydruvorna kom postfröken med post åt oss. Vi fick bl.a. tordagens lokaltidning hemifrån. Klockan 10.30 på lördag! Och det kallar vissa snigelpost! Har lite tekniska problem med nerladdningen av bilder. Kan kanske fixa det på eftermiddagen. Först måste viner startas upp, sedan blir det obligatorisk lunch ute i parken och sedan dags för lite dagbok igen.Ikväll efter den burgundiska grytan far vi till Chatité-sur-Loire några mil söderut för att lyssna på gregoriansk sång i en jättestor romansk kyrka.

Inga kommentarer: