Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

onsdag 27 september 2006

2.17 Mellandag i Arken

Kära dagbok!

Igår kväll plockade jag fram en liten överraskning. Svärmors rödavinbärssylt till Sancerre-patén. Och GRATTIS SVÄRMOR PÅ FÖDELSEDAGEN IDAG!!!
Dagen i Arken startade med en cykeltur till brödbutiken. Solen hade kommit upp, himlen var klar, men morgondiset låg vackert över marken. Just före butiken hör jag en bil komma i hög fart och däcken tjuter när den svänger runt hörnet. Jag känner igen grannfruns bil. När den försvinner utom synhåll för mig hinner jag undra om hon har så brått efter brödet. Då jag hör en buss starta och ser skolbussen fara iväg. Det var på håret. Sen far hon genast hem igen. Och jag som hade trott att hon hämtade brödet samtidigt som hon förde barnen till bussen. Tydligen far hon två gånger per morgon in till byn. Först efter bröd och sedan med barnen. Det är nog så gott som uteslutet att en fransk familj skulle klara sig utan färskt bröd. Däremot tycks barnen inte klara av att cykla två kilometer till bussen. De får väl nån dödlig sjukdom. Tur att jag är immun, som hamnar att cykla fram och tillbaka, frivilligt, efter ett bröd.
Katten mår bättre och har så gott som slutat att skrapa sig. Det verkar som om det slutade bra trots att jag inte ens satte mig på golvet i apoteket. Även han gillar den franska maten. Det är ju så med hankattor och småbarn att man måste portionera den goda maten annars äter de till de mår illa. Hemma gäller det bara den mjuka maten, men här far även torrknallarna så fort han får dem på tallriken. Även mjölken dricker han så for han ser den. Så det ser lite magert ut med bara vatten i skålen när man går förbi hans matplats. Oftast står han dessutom och jamar ynkligt som om han inte fått mat på veckor. Tur att vi har ett kommunikationssystem så vi vet om han fått mat senast.
När vi var till Sancerre igår var vi in till turistbyrån. Såg då en affisch om en konsert i Bourges, som ligger 70 minuter från oss, SV om Sancerre. De skulle ha fyra solister och sammanlagt 120 artister och ska framför Mozarts Requiem med anledning av hans 250 årsjubileum. Det bör väl göra en kör på 80 personer kan jag gissa.
Mozarts Requiem är det enda musikverk, som jag hört två gånger live. Första gången i Wien och andra gången med en amatörkör hemmaknutarna. Jag har redan sänt ett mail för att försöka få biljetter till en tredje gång. Stycket är nog även det enda, som jag har i två versioner på CD. Först köpte jag enbart dödsmässan och senare ingick det i ett 10-pack med Mozart.

Katedralen i Bourges är en av de bredaste i Frankrike, så jag kan tänka mig att akustiken inte är den allra sämsta där heller. (På fotot är det jag som agerar fluga nere till vänster för att ge en bild av proportionerna.)Hoppas att vi får biljetter.
Fruns förkylning hålls under kontroll, med ökat intag av vitaminer som vanligt, så vi planerar för an resa till Morvan imorgon. Det är en nordlig utlöpare till Centralmassivet alltså ett högland med toppar upp mot 950 meter.
Vi far sick-sack genom området och kommer väl även att besöka de små städerna / byarna Chateau-Chinon och Saulieu. Den första kallas huvudstaden med ca 3.000 innevånare, den andra är väl ännu mindre, men har ändå en trestjärnig restaurang där billigaste lunchen kostar nästan 100 euro. Vi väljer en annan, men det kunde ju vara intressant att se hur fullt det är.
Men egentligen har vi inget mål utan det är resan som är målet som någon filosof sade. Vi har reserverat två timmar för lunch och två timmar för att stanna och titta till.Resten blir att köra genom området.
Annars blir denna dagen en normal mellandag. Med sedvanlig inplanerad joggingtur, trots att de tre senaste torkat in av olika orsaker!

Inga kommentarer: