Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

söndag 24 september 2006

2.6 Kvällstrubbel


Kära dagbok!

Idag är det tisdag.
Igår ville det sig inte riktigt. När vi sent på kvällen skulle gå igenom våra planer för resan till Sens så noterade jag att de finaste relikerna fanns i något som kallades museum och det var stängt på tisdagar. Kyrkor brukar ju alltid vara öppna, men museer och slott är alltid stängd någon dag i veckan. Det gäller alltid att ta reda på vilken.
Alltså var det bara att gå efter pappren och söka fram nästa plan. Gien hade vi tänkt ta på torsdag så de kunde ju byta plats. Men se det gick ju inte. Enligt guideboken var det stängt på måndagar och enligt mitt papper på tisdag!? Jag kunde ju inte utesluta att jag hade fel så vi fick slå våra kloka huvuden ihop igen.
Vi har väl mer eller mindre skippat iden om att fara helt slumpmässigt utan vi försöker göra så att resorna hänger ihop på något sätt, och framför allt passar mot öppethållningstiderna. Så vi bestämde oss för att ta Nevers. Den ligger ca en timme söderut. Där skall det finnas en av de äldsta gotiska katedralerna och några andra ännu äldre kyrkor. Dessutom har de något som de kallar Loires äldsta slott även om det enligt min uppfattning ligger i Bourgogne.
Efter kartbyten, vägplaneringar och annat praktiskt så slog vi oss ner i den nya trippelsängen. Jag låg och filosoferade över hur bred sängen kunde vara då jag fick snilleblixten att jag ju kunde mäta mot mig själv och lade mig med fötterna mot sängkanten och skulle luta mig med armbågen över Fruns säng när sängen föll ihop med ett brak. Både Frun och katten såg lika förvånade ut. När dammet lagt sig och Frun stigit upp fick jag undersöka vad som hänt. Någon hade någongång försökt fästa en smal list med några mycket korta spikar för att det understa bolstret skulle hållas mellan ramarna i sängen. Nu låg listen på golvet och madrassen delvis på golvet. Till slut lyckades jag få upp madrassen och kunde sedan pressa ner den helt och hållet på madrassen och placera den andra madrassen och Fruns medhavda specialmadrass ovanpå. Sedan sade jag att allt var klart för idag. Den som ligger kan ej falla, brukar jag säga, och då menar jag alltså på golvet.
Jag får väl försöka få tag i längre spikar vid tillfälle.

- - - -

Igår försökte jag ordna med bilder i dagboken, men det gick bara åt tid. Jag öppnade till och med en ny dagbok, men en enda bild lyckades jag få in. Vi är inte överens. Om det beror på att vi bor i en snigeltrakt där trögbandet följer samma ström med 40 nånting per sekund eller om det beror på teknikerna är svårt att säga, men tills vidare så blir den oillustrerad.
Idag tänkte jag skriva vidare, men först gällde det att skaffa morgonbröd. Vår närmsta butik är lite liten så jag tänkte ta och fara till St-Amand, som ligger några kilometer bort, inte långt, men så långt att man täcks ta bil i alla fall. Då går det i all fall snabbare.
Jag behövde ju croissanter för idag, en baguette till i morgon då butiken är stängs och två bakelser till söndagsmiddagen.

På väg hem märkte jag att det fanns massor med parkerade biler, på en söndagmorgon, och gissade att det ändå inte var messe (mässa) utan marche (marknaden) som drog folk. Men de skal ju ha grönsaksmarknaden på måndagar och det var ju inte mycket att hurra för. Jag stanande och gick och tittade. Den här marknaden var 25 gånger större än den vi besökte i måndags. Här sålde de allt mellan himmel och jord. Gamla spadar, som nog inte längre dög till att luta sig mot, men som möjligen kunde stå för sig själva några år mot en vägg till underbara likörglas med graverade vindruvsklasar.
Köpte en liten Pont Levequeost till frukosten och en liten speldosa med tre små svampar och en liten fe bakom. På foten fanns en mängd blommor dekorerade. Den duger åtminstone till att pryda frukostbordet för 3 euro.
Så tyvärr, kära dagbok. Eftersom jag prioriterar verkligheten som går på hela tiden, så kan det bli svårt med att hinna så mycket med dig idag. Markanden far vi till efter frukosten. Det kommer att ta någon timme. Sedan nalkas den heliga söndagsmiddag och i Frankrike följs den dessutom av obligatorisk tupplur. En liten eftermiddagspromenad hör även till. Det är fullt program helt enkelt. Jag vågar nog inte en nämna att jag såg en affisch om en höstmarknad vid Chateau St Fagau en mil norrut.
Men vinet har börjat bubbla så allt går väl här i alla fall.
Men som tyskarna säger: Morgen mehr Zeit eller i morgon har vi mer tid.

Inga kommentarer: