Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

onsdag 13 september 2006

1.12 Nu bär det av!


Kära dagbok!

Nu är det helt enkelt vår sista dag innan resan. Packning var ordet.
Mellan varven har det förstås gällt att göra de vanliga höstsysslorna. Alla utemöblemang har naturligtvis kommit in tidigare än vanligt. I sista stund kom jag ihåg min franska dragon, som jag prövade att torka i ung i år. Det fungerade bra. Den blir nog hemma. De har väl samma sak i Frankrike??!!
Katten gnäller och vill ut, men idag är det bara verandan som gäller. Han har varit ute sent de senaste nätterna så vi vågar inte riskera att han kommer ännu senare imorgon.
Men bilen börjar vara klar. Tyvärr har ju katten reserverat hela baksätet så packningen har hamnat i bakluckan och på golvet i baksätet. Nåja skrivaren får han bli kompis med.
Självfallet har jag en väska med böcker framför min stol. Bakom min stol har katten sin låda. Bakom Fruns stol har CD-spelaren klämts in. Ovanpå den en låda med Fruns squash. Ovanpå den en liten låda med mina nypotatisar. Det är inte lätt att plocka in allt man vill ha med.
Självfallet fick vi stryka en hel del från våra önskelistor. Jag hade visst skrivit upp kastspöet. Inte tar det väl så mycket plats men ändå. Jag blev så inspirerad när jag skrev om det i dagboken så jag gick ner till stranden för att prova det. Fjärde kastet gav en trekilos gädda. Då insåg jag att jag blir galen av att stå vid Loirefloden och kasta och kasta och kasta. Jag har sett vad de har i sina byttor. Och hur glada de ser ut!
Jag hade tänkt mig att på skoj ta med vår gamla postlåda för den post som vi får eftersänd. Självfallet fylld med kläder. Men inte ens den rymdes med i gårdagens testpackning!
Men några överraskningar har jag ändå lyckats smussla med utan Fruns vetskap….
Däremot har vi förstås tagit med livets nödtorfts som salt, och några kryddor, så behöver vi inte söka efter det första söndagen i Bourgogne. Och lite svamp har vi försökt torka. Det är enda sättet, nästan, att få den med.
Ikväll tillredde jag den sista svampstuvningen innan resan. I bakgrunden hördes Les Miserables. Den enda vettiga CDn, som inte var ute i bilen. Vid middagen blev det vinyl-godis.
Vädret är ännu varmt och skönt. Var på en 9 km joggingtur på eftermiddagen, så Packåsnan är i bättre form än på länge. I Bourgogne hade de 29-30 graden i början av veckan, men nu har de behagliga 25. Vi hoppas att det fortgår tills vi kommer hem!
Nu är allt ute i bilen. Utom katten, Frun, jag och datorväskan.
I morgon far vi först via några ”säkra” svampskogar för att plocka lite svamp så att vi får färsk svamp till söndagsmiddagen. Sen börjar nerfärden.
Vi är redo. Schumacher får nog en tuff konkurrent på Autobahn.
Hoppas att kunna skriva i dagboken på tisdag eller torsdag. På utflyktsdagarna kommer jag inte ens att försöka hitta ett internetcafé.

Inga kommentarer: