Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

tisdag 26 september 2006

2.14 Marknad i St-Amand

Kära dagbok!

Idag är det söndag.

Dagen efter konsert och dagen efter att vinet har kommit igång. Det börjar kännas att vi är här på riktigt.
Dagen började med att jag måste skaffa hem färskt bröd. Vår närmsta butik är lite liten så jag tänkte ta och fara till St-Amand, som ligger några kilometer bort, inte långt, men så långt att man täcks ta bil i alla fall. Då går det i all fall snabbare. Jag behövde ju croissanter för idag, en baguette till i morgon då butiken är stängs och två bakelser till söndagsmiddagen.
På väg hem från brödbutiken märkte jag att det fanns massor med parkerade bilar, på en söndagsmorgon, och gissade att det ändå inte var messe (mässa) utan marche (marknaden) som drog folk. Men de skall ju ha grönsaksmarknaden på måndagar och det var ju inte mycket att hurra för. Jag stannande och gick och tittade. Den här marknaden var 25 gånger större än den vi besökte i måndags. Här sålde de allt mellan himmel och jord. Gamla spadar, som nog inte längre dög till att luta sig mot, men som möjligen kunde stå för sig själva några år mot en vägg till underbara likörglas med graverade vindruvsklasar.

Köpte en liten Pont l’Eveque-ost till frukosten och en liten speldosa med tre små svampar och en liten fe bakom. På foten fanns en mängd blommor dekorerade. Den duger åtminstone till att pryda frukostbordet för 3 euro. Vi kallar honom Fegis eftersom han inte vågar dansa alla gånger.
Efter frukosten for vi båda till marknaden och strövade omkring. Det regnade mellan varven men vi klarade oss rätt så torrskodda. Vi köpte bl.a. trumpetsvampar, några champagneglas, lite grönsaker och en burk hemlagad persikosylt av en gammal gumma. Det var ett varierat utbud. De hade även en underbar gammal stol för 360 euro.
Sedan gick jag förbi ett av alla diversestånd där de även sålde knallgula reflexjackor. Jag har hört att byborna tycker att jag ser lite osynlig ut när jag springer längs vägen i höstmörkret, men i nu skall det bli ändring!! Om jag nu kommer hem igen alltså!? Själv kommer jag alltid att tänka på den trevliga marknaden i St-Amand när jag tar den på mig.
Tänk i måndags tyckte vi det var en tråkig by. Vi tänkte att vi knappast skulle komma hit mer. Nu har jag varit där tre gånger på två dagar!

Sedan började det vara dags att förbereda söndagsmiddagen. Förrätten blev gratinerade pilgimsmusslor, till huvudrätt det mer av bourgognegrytan, som ju som vanligt blir bättre och bättre, med trumpetsvampstuving och smörslungad squash hemifrån. Några ostar som mellanbit innan en varsin bakelse. Det tog inte lång tid att tillreda eftersom pilgrimsmusslorna är färdiga i en konservburk.
Chateauneuf-du-Papevinet, som vi tänkte spara till sista veckan tog vi självfallet idag istället. Det finns ju risk att det kan förfaras annars.
Efter en rejäl siesta blev det en kort kvällspromenad. Idag kom inte termometern över 20 grader. Det regnade en hel del. Det bådar gott för svampen. Vi såg ju även blek taggsvamp på marknaden, så vi hoppas på mer nattregn.
På kvällen promenerade jag över till grannen för att hämta ved från hans garage. Tur att jag började fråga efter den. Vi har ju elbatterier, men det är ju mycket mysigare med en brasa i köket. Via kanaler skall vi sedan även få värme i sovrummet.
I morgon blir det vila och planering och en liten joggingtur. Den inplanerade turen i fredags torkade ju in även den. Det var då viktigare att plocka druvor. Jogga kan man alla dagar.

Inga kommentarer: