Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

måndag 25 september 2006

2.11 Katedralen i Sens

Kära dagbok!

SENS är en stad med 29.000 innevånare och en katedral. Den ligger 1,5 h N. Den ligger vackert till där floderna Yonne och Vanne samanstrålar. Katedralen St-Etienne påbörjade redan 1130. St-Etienne tycks vara populär i trakten. Även katedralerna i Auxerre och Bourges är helgade till St-Etienne. Det är Paris´ skyddshelgon. För den som kommer ihåg gässen på kapitolium som skränade år 390 före Kristus och väckte folket kan det vara skoj att veta att inkräktarna kom från Sens. Så staden verkar ha en lång historia.
Katedralen ligger som vanligt mitt i stan i en gammal stadsdel inklämd bland andra byggandr, så man kan inte se hela katedralen från något håll. Vi går in från det stora torget framför katedralen. Där finns många restauranger med uteserveringar. Idag är det dock få på torget. Det är varmt, men det blåser friskt.

Väl inne i katedralen ST-Etienne ser vi snabbt att detta är en katedral, som har allt man kan kräva. Den är enormt hög. Den har höga enorma pelare. Den har många vackra sidokapell och den har både vackra tavlor, men framför allt många vackra statyer. En statygrupp är rest till minnet av en fransk kronprins. Son till Ludvig XV och far till Ludvig XVI, men blev själv inte ens fyrtio och hann aldrig bli kung.
I anslutning till katedralen finns även ett museum. Först kommer vi in till några rum med föremål från den romerska tiden. Så småningom vandrar vi vidare och får se både delar av gamla murar, pelare, mosaiker m.m. Vårt mål här är att se de gamla relikskrinen, som anses vara bland de vackraste i Frankrike. Och de har många vackra relikskrin, bl.a. ett, som är över ettusen år av elfenben med massor av små djur och andra figurer insnidade.
(Tips, klicka på bilden så blir den mycket större!)
Där finns även många vackra gobelänger och gamla kläder. Exemplevis Ludvig X:s mantel troligen av hermelin och täckt med mängder av förgyllda franska liljor.
I kyrkan intresserar jag mig än en gång över att Jeanne d’Arc finns staty som vanligt i en fransk kyrka. Att de bibliska personerna förekommer i flera olika upplagor har jag vant mig, men denna gång tycker jag mig hitta Jeanne i två versioner. Men när jag försöker fråga en av guiderna så vet hon inte ens om hon finns i katedralen. Vi bläddrar i en bok och där finns många foton från katedralen, men inte en av de två statyer, som jag fotat i tron att det var Jeanne. Hon hänvisar till den andra guiden vid ingången, men inte heller hon vet. Ändå visar jag foton av statyerna i kameran. Märkligt att Jeanne alltid finns i kyrkorna, men att man tydligen inte ens lagt märke till det.
Summa summarum är detta en av de vackraste katedraler vi sett. Denna kan man gärna besöka igen om man har vägarna förbi.

Inga kommentarer: