Den högsta av slussarna i kanalen
Hälsningar från Carcassonne
Idag blev det en ny tur till Carcassonne. Lite nytt att se på. Vi började med att köra till den aktuella katedralen dvs St-Michel. Den byggdes redan på 1200-talet på uppdrag av Ludvig den helige men blev katedral först 1803. På utsidan såg den ut som om man lika bra kunde ha jämnat den med marken istället men när vi kommer in så hittar vi en av de vackraste kyrkor vi sett. Kanske jag måste säga igen. Inte förstår jag hur de alla kan vara så vackra här. En helt annan stil än norrut. Massor, ja massor av statyer, vackra tavlor och väggar och tak är vacker målade. Det kallas gotik, men jag tycker inte att det har mycket genmensamt med tidigare gotiska kyrkor vi sett.
På vägen ut ser vi lite info om en konsert i helgen så jag går raskt till turistbyrån för att få mer info – som vanligt. Jag får mycket info, som vi antagligen återkommer till.
Efter en lunch med utsikt mot gamla stan dvs citadellet uppe på berget så söker vi oss till dagens mål – Kanal de Midi. En kanal, som sträcker sig från Medelhavet till Atlanten och som byggdes på under Ludvig XIV:S tid. Med på UNESCOS värlsarvslista. Det betyder att staden formellt har två objekt med där eftersom även citadellet eller Bastide Saint Luis finns på listan.
Vi får åka med en två och en halvtimmes tur där vi tråkigt nog far av och an längs kanalen, men å andra sidan är det ju bättre an att tvingas ta taxi tillbaka till bilen. Vi får åka genom två (fyra) slussar och far sakta och makligt först genom staden och sedan genom landsbygden. Vi ser även andra båtar som färdas i kanalen. Om man vill fara hela vägen så tar det normalt nästan en månad och man passerar då över 100 slussar och kommer som högst upp på 250 meters höjd, mellan Carcassonne och Toulouse.
Vid sidan av kanalen har vi antingen naturligt växande träd och buskar eller planterade plataner. Det lär finnas 45.000 av dem. Mellan träden kan vi även se vinodlingar och i fjärran som vanligt bergen.
Kanalen byggdes ursprungligen under ca 15 års tid, men har senare blivit tillbyggd och förändrad. Bland annat byggdes den att gå genom Carcassonne i början av 1800-talet. Enligt guden var det Napoleon och några straffångar som gjorde arbetet, men nog undrar jag hur mycket Nappe hann vara med mellan bataljerna.
* Även om det finns många kyrkor, så behöver man ju inte hoppa över katedralerna.
Hälsningar från Carcassonne
Idag blev det en ny tur till Carcassonne. Lite nytt att se på. Vi började med att köra till den aktuella katedralen dvs St-Michel. Den byggdes redan på 1200-talet på uppdrag av Ludvig den helige men blev katedral först 1803. På utsidan såg den ut som om man lika bra kunde ha jämnat den med marken istället men när vi kommer in så hittar vi en av de vackraste kyrkor vi sett. Kanske jag måste säga igen. Inte förstår jag hur de alla kan vara så vackra här. En helt annan stil än norrut. Massor, ja massor av statyer, vackra tavlor och väggar och tak är vacker målade. Det kallas gotik, men jag tycker inte att det har mycket genmensamt med tidigare gotiska kyrkor vi sett.
På vägen ut ser vi lite info om en konsert i helgen så jag går raskt till turistbyrån för att få mer info – som vanligt. Jag får mycket info, som vi antagligen återkommer till.
Efter en lunch med utsikt mot gamla stan dvs citadellet uppe på berget så söker vi oss till dagens mål – Kanal de Midi. En kanal, som sträcker sig från Medelhavet till Atlanten och som byggdes på under Ludvig XIV:S tid. Med på UNESCOS värlsarvslista. Det betyder att staden formellt har två objekt med där eftersom även citadellet eller Bastide Saint Luis finns på listan.
Vi får åka med en två och en halvtimmes tur där vi tråkigt nog far av och an längs kanalen, men å andra sidan är det ju bättre an att tvingas ta taxi tillbaka till bilen. Vi får åka genom två (fyra) slussar och far sakta och makligt först genom staden och sedan genom landsbygden. Vi ser även andra båtar som färdas i kanalen. Om man vill fara hela vägen så tar det normalt nästan en månad och man passerar då över 100 slussar och kommer som högst upp på 250 meters höjd, mellan Carcassonne och Toulouse.
Vid sidan av kanalen har vi antingen naturligt växande träd och buskar eller planterade plataner. Det lär finnas 45.000 av dem. Mellan träden kan vi även se vinodlingar och i fjärran som vanligt bergen.
Kanalen byggdes ursprungligen under ca 15 års tid, men har senare blivit tillbyggd och förändrad. Bland annat byggdes den att gå genom Carcassonne i början av 1800-talet. Enligt guden var det Napoleon och några straffångar som gjorde arbetet, men nog undrar jag hur mycket Nappe hann vara med mellan bataljerna.
* Även om det finns många kyrkor, så behöver man ju inte hoppa över katedralerna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar