Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

tisdag 21 november 2006

2.84 Hela avslutningen...

Kära dagbok!

Merci France et au revoir! från hästskotrappan på Chateau Fontainebleau.

Igår lördag klockan 12:24 passerade vi gränskontrollen mot Tyskland nordost om Strassbourg.

Natten hade vi tillbringat i Riquewihr i Alsace.

Vår vistelse i Frankrike är över för denna gång.

Jag skriver de sista sidorna i min dagbok hemma. Detta skrivs i all hast på ett intenetcafé.

Vi hoppas att våra släktingar och vänner på ett enkelt sätt har fått en bild av våra utflykter. Istället för att efter resan sitta timtalet och diskutera och gestikulera om samma saker om och omigen.

Vi har fått en dagbok, som minne av resan tillsammans med våra konkreta minnesbilder.

Även om det inte fungerade att skriva kommentarer, så har jag har sett att många, många andra har smygtittat i dagboken.

Jag hoppas att dagboken har varit till glädje på något sätt i höstmörkret. Kanske den även kan ge idéer till egna resor. Själv läser jag gärna reseberättelser. Man kan inte fara till alla trevliga platser.

För vår del har det mesta gått så som vi hoppades. Den största enskilda besvikelsen var nog spegelsalen i Versailles. Den största överraskningen var att vi kunde hitta svamp i överflöd.
Vår hyresvärd - svampälskare liksom de flesta fransmän - har en trevlig liten överraskning i sin frys. Den svarta trumpetsvampen kunde vi torka och har med oss hem så mycket att det säkert räcker hela vintern för oss! Det är en lite annorlunda souvenir. De kommer att kunna avnjutas med en bourgogne, som jag själv har gjort av druvor, som vi plockat tillsammans under Vår Vistelse i Bourgogne.

----

Var alltså in på ett internetcafe på vägen. Med ett femtonminuters-kort var det förra inslaget det enda jag hann med. Dessutom visade min skärm att jag bara skulle ha tagit bort mitt senaste inlägg så jag gav upp.

Nu är vi hemma och använder egen dator, med alla tangeter.

Köpte vittbröd på väven eftersom vi beräknades komma hem mitt i natten. Nu förstår jag varför jag inte ätit ost och bröd hemma förut utan mellanlägg. Det går ju inte med ett fullständigt smaklöst, halvjäst dvs normalt bröd. O, om man ändå hade den allra sämsta av de sämsta baguetterna från Frankrike med sig hem....

Återkommer med lite anteckningar från Riquewihr och lite annat och kanske med mer noteringar av hur det är hemma. Det är redan mycket man hunnit notera hur der är. Man blir ju annars lite hemmablind, som det heter.

Inga kommentarer: