Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

lördag 11 november 2006

2.78 Uppdateringar

Kära dagbok!

Det börjar vara dags för en liten uppdatering.
Ddagen efter Versailles, var vi i det närmaste paralyserade. Vad hade vi sett? Hur har det varit möjligt att bygga? När kan vi fara nästa gång?
Vi läste guideböcker, som vi nu förstod mycket bättre. Jag tycker att man får mycket mera ut av ett besök om man läser guiderna även efter ett besök. Skriver man sedan dessutom en dagbok, så kommer man ännu bättre ihåg vad man varit med om…..
Nåja en liten simtur var ju inplanerad. Hallen är ju öppen på onsdageftermiddagar. Temperaturen hade gått upp och var 16 grader. ”Sommaren ” är tillbaks.
3.000 meter avklarades i lämpligt tempo. Det var få andra i bassängen. Solen gick ner mycket vackert och lyste upp ena långsidan bredvid bassängen.

Sedan blev det en liten shoppingtur. Vi for till bergsstaden Sancerre. Främst för att besöka vårt favoritcharkuteri och köpa lite patéer och smördegsgodis. Vi passade även på att äta en enkel trerätters vid torget. Var och avsmakade lite viner, men inget föll oss på läppen. Vi börjar vara kräsna efter vinfestivalen i Chablis.
Sedan tog vi en rundtur i Auchan, men slapp ju då deras restaurang! Köpte hem några sjötungor. De kostar bara 9,50 och är i alla fall rensade och skinnfria.
Sedan var jag till frisören för 12 pengar. Måste ju tänka lite på min omgivning eller snarare stackaren, som tvingas se mig vid matbordet varje dag.
Till sist besökte vi ett konditori eftersom vi inte var nöjda med de vi hittade i Sancerre.

På fredagen var det något svalare. Frun har plockat fram sitt broderi igen, så korsordena tycks vara lösta. Jag har läst ut hennes tredje bok, som hon hade lånat inför resan. Inget vidare, men det var i alla fall korta meningar, så det var lätt att läsa i motsats till denna dagbok…
Själv har hon inte hunnit igenom den första ännu.
På eftermiddagen blev det traditionell löptur. Gick ännu att springa i kortbyxor och t-skjorta. På skoj tog jag samma tur, som jag en gång sprang i misstag. Den tog nu 2:11. Backarna var tunga i början, men det börjar verkligen ge resultat. Konditionen är betydligt bättre än då vi kom hit. Backarna känns lättare och utsikten är lika fin som tidigare.
På kvällen prövade vi ett glas av Premiere Cru Chablin mot stekta pilgrimsmusslor och smörsås. Det gick bra ihop. Skulle ju gärna haft gädda, men vem har råd med filéer om fyrtio euro per kilo då pilgrimmisarna kostar bara 22 och är garanterat benfria!

Till huvudrätt blev det kalvstek med Brouilly – Fruns favorit Beaujolais. Champinjoner har vi kvar och brysselkål – al dente med lite smör sitter aldrig fel.
Ostar har vi fortfarande. Fyllde på med en Cantal från Auchan.
Bakelsen fick Frun välja. Det brukar vara hennes jobb.

Idag regnar det lite och är bara 12 grader varmt. Pelargonerna blommar ännu utanför våra fönster mot gården, men flitiga lisorna ligger platta.
Frun borde ut och gå, men ingen vill gå ut med henne så hon syr istället uppe på vinden.
Idag skall vi pröva både gåsleverpaté och sjötunga med följande glas av Chablisen. Ett pärlhönsskrov sjuder redan på spisen med lite Gamay 2006, morot, kryddor från landet, en apelsin, lite honung och några chalottenlökar och en vitlöksklyfta. Frun tyckte det doftade gott när hon var ner och kollade bykmaskinen.

Pärlhönan får nog sällskap med en Lalande-de-Pomerol om jag gissar rätt. Efterrätten blir på Fruns ansvar.
Mozarts Coronation Consert dvs kröningsmässa ljuder svagt i bakgrunden. Tyckte den kunde passa bra after att ha sett Kröningssalen i Versailles i veckan.
I morgon far vi till Noyers-sur-Serein enligt planerna. De har nämligen en tryffelmarknad där. Man lär ska få köpa tryffelomeletter. Enligt pappren från Chablis så ska en Crand Cru åtminstone passa till tryffel. Får se vad de serverar den med.
På måndag tänkte vi fara till Chateau Fontainebleau så att vi kan göra en jämförande studie medan Versailles sitter i färskt minne.
Önskar alla smygtittare en trevlig helg!