Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

torsdag 15 november 2007

5.28 Trevlig helg


Hälsningar från Villan

Efter vi kommit tillbaks från Rennes så for jag igen på jakt efter det lolaka mousseranade vinet. Tänkte att postdamen kunde kanske veta lite mer. Hade ändå tänkt sända några vykort med snigelposten. Jepp hon hände till adressen Chapelle Sainte nånting. Jo jag hade farit år rätt håll, men tydligen tagit fel i första korsningen, så jag försökte på nytt och visst kom jag till ett litet övergivet / stängt i alla fall kapell. Men nåt med vin såg jag inte till.
Såg ett hus högt uppe i backen och försökte hitta dit, men på nåt sätt så kom jag igen ut på samma väg som senast. Såg en gubbe och frågade om han visste nåt. Jo på andra sidan stan efter posten skulle det finnas en möjlighet att träffa på vingossen. For dit och såg ingenting, men ett stort vitt skjul i alla fall och jag klev in.
Frågade en man som kom emot och han sade att jag nog bara kunde hitta vinet i Limoux. Nå då fick det vara. Men så såg jag att det fanns en liten skylt med Domanine nånting så jag fortsatte längs vägen. Blev varnar för och påskälld av flere stora hundar, men så en man och frågade efter degustation. Uppfattade verkligen inget av svaret men så kom en vit stor bil farande och han sade patron, så jag for till bilen.
Ut kommer samma man som jag talade med för fem minuter sen. Jo han säljer viner. Blanquette de Limoux, som är deras specialitet gjord på Mausacdruvor. Cramant de L, som även har lite Chardonnay, som han odlar nedanför vårt hus på andra sidan backen. (Se syns på det foto jag sände för någon dag sedan över byn). Sedan gör han även Ancestrale, som det heter. Gjort på den gamla metoden, som upptäcktes på St-Hilaire.
Så slutet gott allting gott och jag kom hem med några flaskor lokalt mousserande gjort på druvor som vuxit på de vinstockar vi ser när vi tittar ut genom fönstret.
Igår var jag igen och simmade till Limoux och på vägen hem hade jag det viktiga uppdraget att välja helgens bakelser. Vi har tybärr farit förbi patisseriet många gånger. Det ligger i ett rött hus på höger hand när man far från L mot Carcassonne. Värt ett besök om man har vägarna förbi!
Sen var jag även och köpte lite räkor och ostron så vi har till i kväll.
På väg hem var det bara +6. Idag har det varit +3, men jag såg att de lovade snö i Lyon. Utanför Marseille har de en storm eller snarare orkan med 37 sekundmeter enligt CNN. Vart den är på väg är inte så lägg att förestå, som alla som sett deras väderprognos vet.Tur för oss att detta är sista dagen på vårt hyreskontrakt här.
Nu blir det av att packa och sen förstås ostron och bakelser. I morgon bitti kör vi vidare. Nästa vykort kommer knappast före måndag. Antagligen på tisdag eller i värsta fall lite senare.
Ha en trevlig helg så länge.
Hälsningar S
* Ett lokalt mousserande gjort enligt metoden från 1531.(Hittar inte foti just nu. Kommer senare!

* Denna helg skall vi inte bli utan bakelser i alla fall.
* Frun gillade vaktelägg i kronärtskocksbottnar.

Inga kommentarer: