Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

fredag 9 november 2007

5.21 Mellandagar på Villan

Hälsningar från Villan


På lördag var vi till Limoux och handlade. Nu till vårt nya stamlokus med fisk. På eftermiddagen var jag till Rennes-de-Bain för Spaavslutning. De stängde sin bassäng igår för säsongen och öppnar i april igen. Härligt att simma i ett vatten som troligen klår alla mineralvatten hemma vad gäller mineralinnehåll. Lite väl varmt med +32 i vattnet, men det var ju svalare ovanför, kring 10 och därför ville inte Frun med på avslutningen.
På kvällen blev det ostron till förrätt, för mig. Frun ville ha räkor eller crevettes som de heter här. De är lite större och är jättegoda.
Till huvudrätten prövade vi ett vin, som vi köpte på vår tur via Spanien i veckan. Ett DOC Catalan. En rätt okänd apellation, men ett mycket mörkt, aromatiskt och väldigt mjukt fylligt vin. Kostade 4,30 i charchuteriet, vilket innebär att det skulle ha kostar ca 3 i en vanlig affär. Superprisvärt. Varför har de inte såna goda viner hemma på monopolet.
Söndagen är som bekant en vilodag. Idag har jag ringt en serviceverkstad i förhoppning att vi får en temporär lösning dvs borttagning av halva stötfångaren + ett pappper som vi kan ge till försäkringsbolaget där de garanterar att den inte går att reparera. Vi får se. Vi hamnar i alla fall till Carcassonne en gång till.
Idag planerar vi än en gång att fara till Chateau de Montsegur…

Hälsningar S



* Fruns tröstmat



* Äkta franska ostron, lättlagade

PS När jag ser på förstoringarna så ser jag att Fruns serveringsunderlag är en bild från Chateau de Chenonceau medan mitt är från Chateau de Chambord.


Inga kommentarer: