Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

måndag 17 september 2007

4.1 Resan gick bra


Gronan

(Denna resa kommer jag att skriva dagboken endast i laptopen. Daremot tankte jag sanda nagra vykort - utan a,a och o , med oregelbundna mellanrum, skrivna pa ett lokalt museum med oregbundna oppethallningstider, typ sondag 14-18 osv;
Orten dar vi bor har ett kranligt namn, sa jag kallar den Gronan med prickar pa o)
PS om det star q, sa kan det betyda a, vissa bokstaver ar liksom felplacerade och andra saknas helt...

Resan ner gick bra. Vi akte 1950 km pa tva dagar. Igar blev det 1150 km, met pa motorvag. Tva puaser for att tanka och att kopa lite kvqllsmat tog 10,5 h. Korde via Belgien och Paris. +24 greqder langs vagen.
Katten var ute och promederade redan medan vi at var forsta middag. Det marks att han ar mer varldsvan i ar.
Vi hade inte riktigt frstatt hur vart hus lag till. Vi bor i en flygel till ett slott som byggdes â Ludvig XIV:s tid dvs sent 1600-talet dar de aldsta delarna dock ar fran Frans I:s tid dvs tidigt 1500-tal.
Pa sondqgsformiddag var jag och talade med var vard, som aven informarade oss om att lokalmbutiken stanger kl 12;00 pq sondagar. Vi for dit genqst, men tiden vqr fel; De stangde 11,45, men vi fick tillstand att ga in "tva minuter" och hqnn i qllq fqll plockq at oss vqtten, creme freise, WC-papper, smordegsbakelser, frukter, en krukq timiqjn, en Julienas och lite annat, dvs sadqnt som har kallas livets nodtorft.
Det blev en trevlig sondqgsmiddqg pa var stenbersa.
halsningar S

Hyresvärdarnas slott taget från vägen.


Hyresvardinnans hus. Ett slott fran Ludvig XIV:s tid som de sager dvs fran andra halvan av 1600-tal. Till vanster delar av det aldre slottet fran Franz I:s tid eller tidigt 1500-tal. Detta ar var utsikt fran koksfonstrat och sovrumsfonstret. Som ni forstar maste man sova med oronproppar for att inte storas av ljudet av historiens vingslag.
TILLÄGG. Jag tänkte låta texten stå orörd dvs med utan prickar etc. Den känns ju mer autentisk så. Och jag lovar det kommer att bli bättre så småningom! Däremot kommer jag att lägga till några bilder. På resan kunde jag ibland inte lägga till bilder, vilket jag visste på förhand, så jag hade laddat ner några bilder från tidigare resor och från presentationen på internet.

Inga kommentarer: