Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

lördag 23 januari 2010

Budgettrams / eller RÅD & TIPS till den som planerar en resa / vistelse forts.

Kära dagbok!

Så var det då dags för budgetuppföljning nr2. Jag skrev ju tidigare lite om hur vi gör upp våra reseplaner/budgeter.
Det visade sig att det mesta höll sig inom ramarna. Men några avvikelser av betydelse. Den största och POSITIV avvikelse var mat&vin. Vi hade ju gjort en sk noll-budget dvs att vi inte skulle ha några merkostanader. Tidigare har vi alltid haft +10-20% i budgeten. Men för att komma ner till ett totalbelopp, som vi kunde godkänna måste vi göra så :( MEN vi har gått ca 30% under budget. Vilket i klartext betyder att vi per vardag ligger en champagneflaska under budget. I priser här när vi har specialpris :). Hur som helst en rejäl minskning. Och då äter vi ikväll vaktel hade lite hummer, foie gras och ostron i julhelgerna. Äter färska räkor varje vecka osv osv. Vi konstaterade att om vi skulle nöja oss med samma som hemma så skulle vi antagligen halvera vårt vin&matkonto. Det är ju så med vinerna att de vi normalt tar hemma så kostar ju 2-3 € här och då tar vi istället ett "dyrt" vin för 4€!
Sen såg vi även på hela resan och då är det så att från början av februari inleder Easyjet en trevlig tur, som vi kunde ha nytta av. Även det gör att en resa med flyg * 2 blir rejält billigare. Det börjar nu helt enkelt vara 3-4 ggr dyrare att åka bil upp och ner.
En enda punkt har blivit dyrare och det var nog mitt fel. Budgeterade att elen hemma skulle bli billigare när vi är borta, men den blev dyrare. Vi värmer ju nu enbart med el även om vi har längre temperatur i huset.
MEN totalt sett så har en totaltbudget nu i MERkostnad gått ner 1/3 mot den budget vi gjorde inför resan.
Det betyder att våra merkostnader nu ligger på samma nivå som på vår Provenceresa i mitten på 00-talet. Då var det en tio-dagars resa med hyrbil, hotell och två restaurangbesök per dag.
det vi nu vet om framtiden är att om vi vill komma tillbaks nästa höst, så blir hyran enbart marginellt dyrare. Det betyder att merkostanden för 34 veckor ink resor inte skulle bli större än för två vuxna, två barn med nyrbil på en en veckas charterresa.
Och vi har ideer hur vi ska kunna slimma budgeten ytterligare, men detta återkommer jag till i ett senare inlägg.

1 kommentar:

Jan Granath sa...

Hej Stephan
Jag har ett budgettips för dig, men du får jobba lite. Eftersom du skriver så trevliga berättelser från era resor och verkar samla på slott så kan jag berätta att man kan få några Euro till en extra flaska vin om man delar med sig av sina erfarenheter.
Jag har sedan en tid varit medlem av en resesajt där man får lite betalt om man skriver recentioner av semestermål och delar med sig av sina semesterbilder. Bara genom att beskriva alla slott du varit på och alla goda restauranger du ätit på skulle du nog kunna få ihop till en flaska då och då.
Jag bjuder gärna in dig om du vill. Skicka ett mejl till mig på den adrss du hittar på min profil på min hemsida så fixar jag det genom att skicka ett mejl ill dig.
Om du går med genom min inbjudan och får ihop till en flaska vin så spiller det över något halvt glas på mig också.
Hälsningar
Jan Granath
Blogg: Livskvalitet som pensionär i Europa