Vi har ju varit ett flertal gånger till Frankrike under de senaste åren och har utvecklat både budgetmall och –uppföljning och även analyserat var kostnaderna uppstår. Sen är förstås allt en fråga om prioritet.
För den som få lite tips för egen planering, så skriver jag detta avsnitt. För alla andra så säger jag: NÄSTA INLÄGG HANDLAR OM RESAN IGEN!
Vår första resa detta millennium gick till Provence. (se reseblogg) Vi flög, hade hyrbil, bodde oftast en natt per ställe, åt ute morgon, middag och kväll. Kostnaden var ca 30.000 SEK.
Vi ville fara fler gånger till Frankrike, men vi ville att pengarna skulle räcka till mer. Vi bestämde att nästa gång så bor vi 2-3 nätter per ställe. Och tar små utflykter i trakten – det spar bränsle/tid på mellandagen och under tre dagar, så skulle en lunch & en middag bli sk picnic, vilket innebar på rum/bil/bänk. Detta även för att tänka på vikten. Den GÅR upp om man äter ute två ggr/dag i Frankrike!
Nå, vi klarade av att sänka kostnaderna med ca 20% och förlängde resorna till 14 dagar. Vi var nöjda, men ville mer. Om man planerar picnicarna väl, så kan de bli finare upplevelser än dyra restaurangbesök. Första gången vi besökte Château de Versaille, så åt vi på en restaurang i närheten. Likadan som många andra restauranger. Den andra gången satt vi långt nere i parken med utsikt mot slottet uppe på höjden. DEN picnicen glömmer jag aldrig!
Vi såg att kostnaden för bilhyra var en stor post och skissade på att om vi var mer än tre veckor, så kunde vi ta egen bil med. Då fick vi ju även en krocksäkrare bil än vad man har råd att hyra. Och så kan den stå stilla. Känns lite surt att ha en ”tickande” hyrbil ståendes!
Och så började vi se på hyresalternativ, vilket ju automatiskt gör att man (jag) kan tillreda maten hemma. Många vill tyvärr enbart ha pris * antal veckor, men hälften förstår att sänka priset med ca 35% om man är mer än en månad. Så fråga fem!
Vi for till Bourgogne och bodde nio veckor. (Se början av denna dagbok!)
Kostnaden då blev nästan 3 ggr Provenceresan, som var på 10 dar. Vi räknade då bort vår normala mat hemma och normala bilkostnaderna vi har hemma. Vi hade halverat de extra dagskostnaderna i alla fall. Men jag analyserade vidare. Jag noterade att våra utflykter hade en intressant uppföljningsprofil. Kostnaderna bestod av inträde, bränsle och mat, men det visade sig att högst 15% gick till inträde och minst 60% gick till mat. Så egentligen for vi ut och åt och var på samma gång och besökte något.
Så inför nästa resa så bestämde vi att det fick bli picnic vid tre av fyra besök. Då hyrde vi på två ställen; Loire & Languedoc. Nio veckor igen, men vi fick ner kostnaderna ytterligare med 15%. Så nu låg vi ungefär på 2 * Provenceresan (10 dar).
Vi analyserade på nytt inför vårens resa och noterade att själva flytten inom Frankrike kostar en rejäl slant. Landet är stort. Så vi bestämde att hyra i Beajoulaise och Loire. (Öst & väst). Och att vi endast skulle ut och äta två gånger under hela resan. En lunch och en middag motsvarar nämligen en veckohyra. Vi gjorde vår prioritering. Vi har ju ändå märkt att maten (råvarorna och vinet!) är så mycket bättre än hemma, och med mig som har mat som hobby så är det ju bara ett nöja att tillreda en huvudrätt och lägga till en paté/sniglar/ostron till förrätt och ost och bakelser. Vi skar 40% från den föregående 9-veckorsresan. Dvs ca totalt 50% från den första nioveckor-resan. Dessutom höll vi budgeten så bra att vi kunde förlänga resan till 11 veckor INOM ramen för den ursprungliga budgeten. Hur ofta ser man offentliga budgeter hålla så bra?
Nu låg vi ca 1,5 ggr högre på vår 11 veckors-resa än vår 10-dars Provenceresa.
Mellan tummen och pekfingret så skulle jag säga att vi låg på ungefär samma nivå, som två vuxna + två barn, som far två veckor på charter och hyr bil en vecka.
När det gäller att budgetera så har vi kommit till att denna mall fungerar bra:
+ Resebiljetter
+ Resemat
+ Utemat, under vistelsen
+ Vägavgifter, parkering
+ Inträden
+ Souvenir & shopping (för oss liten post!)
+ Övrigt (ska vara liten)
+ Hyror
+ Resebränsle
+ Där-bränsle
+ Mat & vin (på resan) ___________
Total kostnad
- Hemma mat&vin
- Hemma-bränsle _____________
Extra kostnad:
Och om man är längre tid:
- Vatten, el, värme, TV, internet etc, som sparas för att man inte är hemma.
Ger EXTRA KOSTNAD med beaktande av normal mat, vin, bränsle och minskade kostnader i form av mindre el, vatten etc hemma.
Inför vår nuvarande vistelse så gjorde vi en ny kalkyl. Priset blev verkade högt, men så började vi komma på att vi kunde sparade en hel del mer genom att vara borta en längre tid. Så vi började räkna på minskad vattenförbrukning, elförbrukning, sopor etc. Så bestämde vi oss för att stänga det som gick: TV, parabol-TV, internet, snöröjning (!) osv och vi kunde skära ytterligare 40% från får första budget för denna resa. Vi har ju turen att ha svampar, som bobby och det är gratis!
Tidigare har vi haft ett tillägg på mat&vin, pga patéer, ostar, bakelser osv, men denna gång bestämde vi oss för att inte ha något tillägg. Det är tufft eftersom jag fiskar en del vid stranden. Vi köper hela rådjur & får osv.
När det gäller utflykterna så räknar vi med en längre och en kortare utflykt per vecka och så en ”utflykt” då vi handlar lite. Hemma har vi ju i praktiken bara ett ställe att fara till, men här finns det många, så redan det innebär en omväxling.
Så vår totalbudget ligger nu på ca 1,5 gr vår tio-dagars resa. Skulle gissa att den motsvarar kostnaden för två vuxna + två barn som far två veckor på charter. Utan hyrbil och minimal shopping. Men i vår budget så kan vi bo vi 34 veckor på ett slott i Loiredalen. Det kan hända att det blir en kortare vistelse - men då blir den ju ännu billigare!
Vi har nu gjort vår första uppföljning på denna vistelse. Inträden ligger något över budget, men bränsle och framför allt mat & vin ligger under! Så totalt sett ligger vi under budget! Vid våra uppföljningar så beaktar vi självfallet även lagerförändring (läs vinkällaren växer).
BUDGETTIPS inför resa / vistelse.
1. Titta efter vad tidigare resor kostat.
2. Gör en budget med tillräckligt många specifikationer, både för själva resan och vistelsen.
3. Kolla vad som ingår i hyran och få ner priset vid längre vistelse.
4. Sätt ett tak.
5. Prioritera.
6. Gå igenom den tillsammans.
7. Släng ”kosta vad det kosta vill”-mentalitet och ”nu är vi på semester”-attityd!
8. Gör uppföljning med jämna mellanrum.
9. Gör en slutlig genomgång och spara lappen!
Bon voyage!
PS. Det är trevligt att blogga om en resa. Man minns mycket mer av den och så, ja det är åtminstone med blogger helt gratis!
Budgetuppföljning 2, med positiva nyheter!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar