Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

onsdag 14 oktober 2009

Ny vecka på slottet



Kära dagbok!

Vi har hållit oss mest hemma sen senast. Vi gjorde ju ett principbeslut på att inte börja fara på utflykter innan temperaturen gick under 20 dagtid. Det gjorde den första gången igår!
Så vi har plockat plocka kastanjer. Vi tar en tur efter frukost och på en liten stund så plockar vi ca 2kg. (Dagens skörd med de nya penseerna i bakgrunden.) Så vi börjar nog ha över 10 kg...ÄR DET NÅN SOM HAR TIPS OM HUR MAN FÖRVARAR KASTANJER? SVALT, FRYSA? Hur länge håller de? Helst skulle vi vilja äta rostade. Kanske man ändå måste koka och skala dem? Nåja.Tips tack!
Sen är det ju äppel, som gäller. Tar ca 3 liter varannan dag och det blir ju två liter sylt. Som jag sen fryser. Då kan vi använda den i pajer och smoothies i vinter.
Brevid äppelträdena har jag även ”min” lilla kryddträdgård med persilja och rosmarin. I bakgrunden syns ett äppelträd och lite av ekskogen. I skogsbrynet ligger även kokposten. Så på förmiddagen går jag med komposten och tar äppel på returen. Nästa dag går jag med äppelskrutten och tar äppel i retur osv...
Så var vi ju på en utflykt till en marknad en mil bort, vilket jag skrev om i matbloggen.

Eftersom vi inte orkar titta på TV så blir det läsande istället. Tack för att e-biblioteket finns! Lite ont och böcker, men det finns. Halkade av nån orsak, som jag inte ens minns in på Magdalena Graafs självbiografi. Blev helt fast. Jag tror inte att jag haft så svårt att slita mig från en bok, en jag läste Da Vinci-koden. Grym(t bra)! Arja Saijonmaas melakoliska ballader spelades på låg volym från datorn i bakgrunden. Men till den som inte läst hennes bok, så säger jag bara: Läs! Men börja inte en vardagskväll.
Må vara att min bild av Drottning Kristina blev något förändrad och fördjupad, men bilden av en, som jag bara sett i skvallertidningarna hos frissan förändrades nog 180 grader. Djupt imponerad.
Nu tragglar jag mig genom Jan Guillous memoarer. Ett mycket bra sömnpiller, om man säger.
Fågelstudierna går lite framåt. Kråkan fick jag ju stryka, för de finns inte så här långt söderut! Det var en svartkråka, som låter lika, men som är helsvart. Sen har jag sett en levande rapphöna och tom en fasan från fönstret! Några färggranna gröngölingar har vi även kunnat se inifrån. Och en morgon satt en bunt nötkråkor i det libanesiska cederträdet.
Senaste veckan tog jag en joggingtur på 42,2 km. Väldigt pranktiskt att jogga i Frankrike. De har nämligen km-stolpar på de större vägarna. Så man behöver inte mäta upp sträckorna själv eller med Garmin.
Hamnade sedan att byta simning mot cykling i veckan. Tycker om att simma långt, men inte om det är under +20 i bassängen. Inte ens i onsdags då det var +29 så kom temperaturen i bassängen över +20. Men utsikten från cykelplatsen är ganska nice! Eftersom det ju var +22 så måste jag sitta i skuggan av det lilla tornet/trappan och ville inte titta in i den utan mot vår lokal. Och då blev ju utsikten exakt den, som jag tog redan i våras och haft på datorns skrivbord sedan i somras. Tänkte byta ut den när jag kom hit, men det är mysigt att se huset från utsidan när jag sätter på datorn! Aj, ja. Det såg ju inte exakt så här ut. Den grå bilen tillhör städerskan och hon är ju här bara på fredagar. Och tyvärr bara på slottssidan :(
Hade tänkt ta ett sista simpass idag, men temperaturen är bara +17 så det får bli ett litet joggingpass istället. Kanske jag kan simma där i vår igen!
I skuggan har vi i alla fall +19 nu klockan 12:30.
Nu borde jag läsa lite franska, som jag inte hunnit med ännu, men det blir nog att börja planera utflykter. Det är en trevlig sysselsättning, men även det tar tid.

Inga kommentarer: