Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

fredag 2 oktober 2009

Mellandag i slottsmiljö




Kära dagbok!

Idag är det en mellandag i slottsflygeln. Igår var jag till byn och köpte en pain och eftersom den är på 400 gram så behöver inte fara in till byn förrän imorgon.
Passade på att gå till turistbyrån. Fick info om en vinfestival och lite trevliga konserter på Château Artigny, fem mil norrut. De har en kvällskonsert med musik av Bach och hans samtida på alla helgonsdagskvällen (eller hur det nu blir). Det blir alltås Barock-Vokal. Nr 1 i min klassifikation av CD-skovor. De hade olika alternativ men vi valde cocktail och konsert, för 35 €. Man kunde även stanna för en middag för 115 € eller att stanna över natten för 215€ per person. Men sådant finns inte i vår budget.
Man kan titta på slottet och även se 360 graders panoramabild på denna länk. Trevligt med dagens teknik.
Sen var jag in till apoteket. För att returnera förpackningen vi fick till Fruns influensavaccin och för att jag ville köpa natriumbikarbonat. Nu har jag agerat sjuksköterska. Så bra att Frun inte ens visste var det tagit. Jag som knappt klarar av att de tar blodprov på mig!
Natriumbikarbonaten neutraliserar syran i kroppen, som bildas när man joggar en längre sträcka, påstås det. Syran gör nämligen att nervtrådarna blir känsligare och det är kroppens försvar. En del säger att det är placebo, men ett billigt sådant i så fall.
Här i landet tror man nog på allvar att vatten kan bota. Exempel är kurorten Vichy, som även är känd i Norden. En mil bort har vi la Roche Posay, här en välkänd kurort för behandling av hudproblem. Senaste vår hade Frun små sprickor på fingertopparna som gjorde att jag av kärlek fick skala hennes räkor under hela resan. Sen när hon var här så försvann symtomen på några dagar. De har inte kommit tillbaka så nu skalar hon dem själv – och det blir än så länge två gånger i veckan.

Vi passerade la R.P i veckan när vi var och handlade till en Hypermarche 15 km bort. Oj, vilket vinlager. Och oj vilka priser. Vi har nu ett stamkundskort och fick 10% rabatt på vissa viner. Trevligt. Även avdrag på crème fraîchen, så nu blev den 83 cent för 500 gram!
Annars har livet haft sin gilla gång. Lagret av äppelmust växer. Vinlagret hålls konstant. Temperaturen i bassängen håller sig ännu över 21 grader. Hunden sitter utanför dörren och skäller till ibland. Katten är inne ibland och tigger mat. I natt ville den ut. Då gick den inte till dörren på nedre plan och jamade. Inte heller till reservmatte, som har gett all mat, utan naturligtvis ställde den sig vid min säng och jamade!!
Våra självpåhittade sysselsättningar tar den mesta tiden, och lite till, men TV har jag kollat in en gång. Den enda kanal på engelska var El Jazira! Via nätet så känns inte Idol, kändisdjungeln eller Robinson, så lockande. För varmt. Och dålig mat. Det är trevligare att ladda ner en bok och ha lite bakgrundmusik. I går läste jag färdigt en bok om Drottning Kristina.

När vi var här i våras så var vi till staden Descartes och besökte hans museum. Då lärde jag mig att han dog i Stockholm. Senare har jag läst att han kom dit på inbjudan av Drottning Kristina och därav mitt intresse. Han drog på sig lunginflammation i slottet och dog. Så nu förstår jag varför alla fransmän undrar om vi har det kallt i Norden, vi som bor i kojor. Alla skolbarn i Frankrike har naturligtvis läst om hur och var deras Descartes. Han är ju som vår Luther men tvärtom så att säga. Han var känd för Cogito ergo sum – Jag tänker alltså existerar jag. Vi är ju vana att göra som alla andra. Att vara fritänkare är en synd. Vi har en massa måsten. Nöjen är identiskt med lättja och måste förklaras. Undrar om utbrändheten är en folksjukdom även i Frankrike?
Luther var ju missnöjd med mycket av det som hände i Rom, där ju Kristina sedan levde sina sista år. Skulle vara intressant att idag låta honom gå in i en nästan tom kyrka i Norden och sedan gå till en välbesökt mässa i Frankrike. Blev det som han hoppades?
Från skolan minns jag inte mycket av Kristina. Hon startade ju inga krig utan försökte istället mäkla fred. Tråkigt! Hon föddes ”bara” som prinsessa, men blev Drottning. Det tyckte kanske läroboksförfattarna var en spännande och jämlik utveckling. Att hon sen inte ville vara drottning var inte lika lätt att förklara. Eller att hon övergick till katolska kyrkan, som hennes far hade satsat decennier och till sist sitt liv för att kriga mot kan inte ha varit lätt att förklara. Eventuellt tyckte hon även för mycket om kvinnor om man säger, vilket ju var straffbart ännu då mina läroböcker skrevs. Sitter och lyssnar på italiensk barockmusik i bakgrunden. Det var ju den stilart, som var aktuell när hon bodde i Rom. Intressant att "barockt" fortfarande kan användas som skällsord uppe i Norden!
Då är det mer spännande att läsa om henne på 2000-talet. Det är inte lätt att gå sin egen väg, även om man själv tycker sig förstå vart man är på väg. Vi får ju hela tiden höra: Vad är det som är så bra i Frankrike? Inte tänker ni väl stanna en månad? Över julen?? Hela vintern?? Vad ska ni göra? Men hur ska ni kunna klara er utan allt det vi har uppe i Norden? Inte tänker ni väl flytta till Frankrike?
Ibland känns det som vi vore lika stora svikare, som Drottning Kristina. Som inte förstod hur fint det var att vara Drottning och Lutheran.
Men vi trivs med att vara i Frankrike och bland deras vackra historiska sevärdheter. Att det sedan är något varmare skadar inte. Frun sade åt mig häromdagen: ”Varför ler du alltid när du läser upp väderprognoserna över Norden?”
I våras när vi kom hem, så sade jag att det enda jag saknade var solnedgångarna vid havet. På hösten brukar jag inte uppleva dem så ofta, så nu saknar jag faktiskt ingenting.
Men trivs med deras nyfikenhet och fanatism kring mat. Vem annars skulle ha testat att äta sniglar, grodor, ostron, komage om inte fransmännen gjort det? Tänk om man skulle göra Robinsson i fransk slottsmiljö. Då skulle de verkligen gråta om de röstade hem!
När vi var till apoteket för att köpa vaccinet hade vi med oss en okänd svamp, eftersom man kan få dem identifierade där. Efter att hon med ett leende förklarat vilken god och ätlig svamp vi hade hittat, så var det för mig en självklarhet att fråga vilket vin, som passar till. Vem skulle våga fråga något sådant i den lutherska Norden?
Ikväll är det utlovat jaktfest i rummet intill köket. Men vad vi förstått så ska de sluta ungefär vid den tid då jägarna hemma sitter och sjunger snapsvisor. Den som lever får se.
PS Bilderna är från en promenad i vår park. De små flugorna nedanför några av träden är jag och Athene. Blommorna heter cyklamen. De kommer jag att sakna hemma. Tror ni att jag kommer att sakna slottet? :)

Inga kommentarer: