Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

tisdag 10 februari 2009

7.12 Mat eller konst






Minnen från några restauranger.



Jag har ju lärt mig lite restaurangfranska, så att jag på förhand ska ha ett hum om vad jag beställer. Likaså så gör jag noteringar om vad jag äter. Men var de sen är senare, så kan man fråga sig. Tänkte någongång skriva om maten på våra "mellanresor", men nu har jag kommit till det att om jag måste vänta tills lapparna och bilderna är på samma bord, så kan det hända att jag måste vänta länge.

Men mat kan man även se på och njuta av, nästan som konst. Så jag valde ut några portioner, som vi åt upp under en resa i Loire och Cognac/la Rochelle. Vill ännu minnas att maten var god. Aj, ja. Jag tog inte med bilderna från Cognac, för där var inte maten god. Det kan jag berätta om en annan gång.
När jag ser på bilderna, så kommer jag naturligtvis ihåg att det ju inte bara är att maten är god och att den serveras vackert utan att tallrikarna är vackra. Ibland blir man dock lurad, dvs de tar bort den vackra tallriken som ligger färdigt på bordet. Kom att tänka på att jag en gång kom ihåg att ta en bild av en tom tallrik. Det var efter vårt besök i kejsarinnan Joséphines slott Château de Malmaison, då vi besökte en restaurang på gatan, som fått sitt namn efter henne.






Inga kommentarer: