Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

torsdag 23 december 2010

Óbidos



Kära dagbok!

I veckan besökte vi Óbidos - en sk vykortsstad. Restaurerades 1148 då staden återtogs av morerna. Har försvarsmur runtomkring och är belägen på en kulle. Visst är staden vacker, men det som stör mig är ju att de flesta affärerna enbart har en massa krims krams till salu. Tyvärr blir det ju lätt så med dylika populära orter. Några kyrkor besökte vi och de var nog vackra. Även ett cafe fick sig ett besökt. Bilder därifrån har jag på min matblogg.

Detta togs i en av kyrkorna. Rätt maffig altartavla!
Detta är utanför. Jag ser glad ut trots att jag faktikst sitter bredvid den gamla skampålen!
Så här såg gränderna ut med alla turistfällor.
När vi närmade oss fick vi denna minnesbild.

Inga kommentarer: