Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

måndag 20 december 2010

São Martinho





Kära dagbok!

Vi har nu varit här en vecka och det börjar ju då vara på tiden att jag sätter några bilder i dagboken. Eller hur?
den lilla staden ligger på Portugals västkust, något norr om Lissabon. Men alltså mot Atlandkusten. Staden har ca 2600 innevånare på vintern och minst det tiodubbla på sommaren. Det har länge varit en berömd semesterort sommartid, kanske beroende på den mycket speciella välskyddade badvik med den otroligt fina sanden.
Så här på vintern, så kan man lätt fara omkring och besöka många spännande sevärdheter - hoppas vi. Och temperaturen är ju inte så besvärande. När vi har "kallt" så far jag ut och joggar med min tjockare t-skjorta. När det är "varmt" så tar jag den tunnare. Kortbyxorna duger alltid.
Den första bilden har inte jag tagit, men den visar väldigt bra hur staden ser ut från ovan. En skyddad vik och sedan själva staden till vänster. Vi bor ca 500 meter från vattnet. Staden är kuperad så vi har en fin nerförsbacke TILL stranden.
justify;">Sedan har jag varit ut och joggat, med målet att just fotografera stränderna. De bilderna ses längst ner.
I mitten syns även den vackra viken - förutom den del som jag då skymmer!


Inga kommentarer: