Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

torsdag 19 november 2009

Vaccinering mot svininfluensa i Frankrike


Kära dagbok!

Det kan tyckas att vi inte gjort något på sistone. Det är helt fel. Men vi har inte gjort några normala utflykter. Vi har försökt få tag i vaccin mot svininfluensan. Inte helt lätt. Tar lite tid...
1- Först försökte vi fråga på apoteket, men fick höra att det är på särskilda platser. Inte visste apotekaren heller när de skulle börja.
2- Så vi for till grannstaden och for in på Mairen /Rådhuset och frågade efter sjukhus. Fanns inget där men två mil bort fanns det. Och så fick jag en broschyr över läkare i trakten.
3- Vi for till den närmaste, som var stängd eftersom det ju var tvåveckors höstlov.
4- När lovet var slut så ringde jag, men damen förstod bara franska!
5- Så jag körde dit igen – lättare att snacka med armarna! Hon sökte i en massa papper och hittade ett tel.nummmer till Loches, som ligger fyra mil bort.
6- Jag for hem och ringde dit. Den tredje var kommunicerbar på engelska och förklarade att vaccineringen började på torsdag.
7- Vi for dit på torsdag. Platsen verkade ödlig och tom. Så småningom hittade vi ett kontor dör de förklarade att de nog hade vaccinering men klockan fyra och endast för fransmän. Ja det förklarade de ju naturligtvis på franska. Borde alltså ha frågat när och för vem!
8- Så vi for till sjukhuset, som låg ett stenkast därifrån. Efter att ha försökt diskutera med växeldamen, så hamnade vi så småninom till akuten. Själv misstänkte jag att vi var på väg till intensiven. Hon oss namnet på Securite de Sociale och visade på en karta var i centrum de skulle finnas.
9- Vi sökte och var in på en märklig gård, men ansåg att det var fel.
10- Jag gick in till en resebyrå, men damen där var i te från stan så hon visste inte.
11. Då gick jag över till turistbyurån, som visserligen hade stängt, men jag såg att det rörde sig där inne. Så jag fick reda på att vi hade varit på rätt gård.
12 Vi gick tillbaks och hittade trappan och en skylt och märkte att de hade öppet alla dagar utom torsdagar. De hade bara lunchstäng 12.00 – 13.00, vilket är lite i Frankrike. Vi stod dör 12.30 på en torsdag. Nå lätt att minnas. Vi var där fel tid och fel dag!
13- Vi for hem och funderare. Inte lätt! Vi borde ju kunna få vaccinet. Borde vi köra en dag till. Eller. Nej. Jag bestämde mig för att ringa ambassaden för att höra. Förstod att det kunde vara svårt, men att vi kunde höra via vår Maire. (Dvs ett rådhus, som finns i varenda bycentrum i Frankrike).
14 Så jag for dit och det visade sig att borgmästaren i byn, helt enkelt var vår apotekare. Han skulle försöka få ett papper åt oss.
15 Jag for för att hämta pappret, men han hade ännu inte fått tag på personen, som var ansvarig för vaccineringen i departementet.
16 Så for jag igen och fröken vid disken förklarade vänligt på franska att det inte gick för sig att få vaccinet eftersom vi inte var franska medborgare. Jag svarade faktiskt lugnt att vi då kontaktar Bryssel eftersom vi har rätt till detta som EU-medborgare. Hon beklagade och jag gick ut. Men som sagt. Man ska ju inte ta ett nej för ett svar. Framför allt inte från en dam.
17 Jag ringde ambassaden på nytt. Fick info om att man borde ha nånslags ”bon de vaccination” för att komma fram. Alla skulle få det Frankrike, men kanske vi kunde få det via en läkare, som såg OCH FÖRSTOD vårt europeiska sjukförsäkringskort.
18 Så jag for tillbaka till den första läkarstationen på nytt. Sekreteraren öppnade och jag försökte på min mikrofranska förklara att det sk-t sig i Loches och att vi borde får en som jag uppfattade som Bond de vaccination. Inget problem. Jag skulle komma och träffa läkaren dagen efter 8-10 utan tidsreservation, som jag förstod ”sans randevous”.
19 Kör dit igen 9.00 och hamnade att sitta i ett väntrum i en dryg timme innan det var min tur. Läkaren talade noll engelska, men jag försökte förklara situationen och han plockade fram ett brev och visade vart jag skulle far i Loches. Försökte gestikulera att jag varit där och så småningom tyckte jag mig uppfattade att han förstod och då riktade han två fingrar mot sin tinningen och ”tryckte av”. Om han visade att han / jag / de borde skjutas / var galna är jag inte ännu helt säker på. Men jag fick två papper och han nämnde bon vaccinatioon och europienne. Jag gick ut från mottagningen med lika glada steg, som de som fått en biljett till slutaudition i Idol!
20 Sen var det bara att fara till turistbyrån och be dem ringa det ursprungliga tel-numret till Loches för att höra sig för när de hade vaccineringen och vem som kunde komma. Det var två gånger i veckan och för den som hade en ”bond de vaccination”. Idag!
21 Så vi for fyra mil till Loches än en gång och efter ett ha fyllt i några papper, som vi nog inte förstod mycket av. Antagligen avstod vi (liksom alla andra) från alla skadeståndskrav pga biverkningar av vaccinet. Inom en timme fick vi vår första spruta. Och så skulle vi dessutom få en till efter tre veckor.
Så efter 21 besök / telefonsamtal så fick vi vårt vaccin mot svininfluensa. Hoppas att vi inte fick den vanliga influensan eller nåt annat skräp på kuppen!.
Men på vägen hem fick vi i alla fall direkt se en väldigt vacker solnedgång och en molnfri himmel när vi körde högst uppe längs en ås.
Men så småningom så kom jag underfund med hur de kallade svininfluensan. Jag försökte ju med ”porc influensa”, men det verkade ju inte fungera. Men A/H1N1 är knepigt. H är ju stumt i franskan. Men på turistbyrån så hörde jag än en gång det märkliga ”asch-ljudet” och insåg att H nog heter ”sch” på franska. 1 är ju ”ön” och N kan vara ”en”. Och då blir det det märkliga ”a-sch-ön-en-ön! På 0,2 sekunder! Låter ju minst sagt annorlunda än A H 1 N 1 .
Mer som en nysning!
Sen kan man ju tycka att detta var mycket besvär för ingenting. Jag ser det så här. Jag är dålig på franska, även om privatläkaren idag faktiskt som den första någonsin sade att jag talar bra franska , och det tog oss som friska 21 samtal och besök för att hitta och få vaccin. Hur många telefonsamtal och besök tar det när man ÄR sjuk? Om jag blir sjuk så är det Frun, som kan ännu mindre franska och som aldrig ens kört bil i Frankrike, som ska försöka hitta till ett sjukhus. Nä. Hellre 21 tel/besök som frisk än ens 10 som sjuk!
Sen har jag ju även lärt mig lite nya franska ord. Men man kan ju fråga sig när man ska ha nytt av ord som vaccin, risk, grupp osv ?? Som ju faktiskt är ungefär samma sak på franska!
Men staden Loches och dess vackra vyer börjar nu i alla fall vara bekanta för oss och läsaren av denna dagbok!

Inga kommentarer: