Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

lördag 26 september 2009

Lite om vår trädgård.



Kära dagbok!
Hårt att vara slottsväktare. Nå, idag har vi ingen hund eftersom slottsfolket är på släktträff. Känns tomt utan Athene.
Annars går livet sin gilla gång. Äppelsylten puttrar än en gång. Har nu kört en treliterskatrull med äppel nästan varje dag. Det finns mycket att ta av om man säger.
Frun brukar kalla mig för ekorre och nog är det nåt visst så här på hösten när man kan samla i ladorna. Jag har faktiskt aldrig förr gjort egen äppelsylt, men nu känns det skoj att gå med kompostskålen till ekskogen runt hörnet och sen plocka lite äppel på tillbakavägen. Gratiut, som fransmännen säger. Ger lite av paradiskänsla!
Vi hade ett tag problem med förvaringen. Jag glömde att köpa konserveringsmedel. Först satte jag dem i frysburkar, men de tog ju snabbt slut. Hemma har vi ju en stor låda, men inte här. Och inte vill man ju köpa en massa som sen ska transporteras hem! Nå, några glasburkar hittade jag. Sen tog jag joggisburkar, men sen verkade det ta slut. Funderade tills jag gick igenom våra ”sopor”. Vi hade ju mängder med vattenflaskor. Så jag skar av dem några cm från botten. Lade sylten i och täckte med lite plastfolie. Spara i smått och slösa i stort, som vi brukar säga.
Simbassängen har blivit av med sitt täcke som vanligt. Jag hamnar ju att rulla av det varje morgon och sen täcka för den till natten. På det sättet så värms den bättre på dan och avdunstningen minskar på natten. Har tagit en simtur varje dag nu sen i tisdags.

Nu har vi +26 i skuggan, så man ska inte klaga. I bassängen brukar jag få upp det till +22 på eftermiddagen. Numera ligger det kring +20 på morgonen.
Vi har mest hållit oss kring slottet. En tur till stan för att titta på marknaden räckte för Frun. Idag när jag skulle handla bröd och bakelser, så plockade hon fram kameran och gav mig sen en lapp med vilken bakelse hon ville ha. Den fanns ju på foto, så hon behövde inte fara med!
Enligt dagens prognos så har vi 20+ i tio dagar till, men sen kommer det nog sakteliga att bli svalare. Så vi har nu gjort ett principbeslut att vi inte far ut på utflykter så länge tempen är över 20. Vi hinner nog tids nog.
Tänkte visa några bilder från vår egen trädgård. Sen tisdags så kan vi njuta av tre mål där ute. Frukosten tar vi en timme efter att vi stigit upp så att solen hinner värma lite. På bordet är vår enkla frukost. Te, ett stekt ägg, lite pain i en brödkorg med ordet pain guldbroderat på ett linnetyg. Mycket lämpligt eftersom vi har några skivor av det däri. Sen har vi en sylt, som idag var fikon-russin-rom, vilket är vår favorit så här långt. Sen förstås ett glas med en frukt, som var gjord på några matskedar äppelsylt (!) och en banan och vatten. Självfallen ytterligare vitaminiserat.


Vår flygel (till höger om pelargonen) är svängd så att vi får morgonsolen på den sida som vätter mot trädgården dvs in genom glasdörren i köket och ena fönstret i vardagsrummet och ena sovrumsfönstret på vinden.
På kvällen ser vi ljuset mot gårdsplanen, men då har solen gått ner så mycket att vi inte kan se den där.


När vi tar lunchen så kan vi sitta på samma ställe som på morgonen, men på kvällen brukar vi flytta bordet, så att det är framför stolen som kan ses under den stora libanoncedern.(se foto) Då sitter vi så att vi ser slottets fasad. (andra bilden) Inte så illa om jag får säga det själv.
Ikväll har jag lätt matlagning igen. Till förrätt blir det en sallad med lite paté. Sen blir det en nötgryta, som jag lagade igår, men kokt broccoli. Sen följer ostbricka och en bakelse. Nästan tråkigt för en som tycker om att laga mat!
Hörde att svågern har fått bredband i veckan. Han skulle fara och köpa en kamera idag, så med tur så kan vi skypa med bild i kväll efter cognacen. Det ska bli skoj!!


Inga kommentarer: