Välkommen till UTFLYKTER och VISTELSER I FRANKRIKE & PORTUGAL

Nu är vi tillbaks i Frankrike. Denna gång i Normandie.
I bloggen finns även resor/vistelser i Bourgogne (-06), Beajoulais (-09) Loire (-07, -10 & -11), Languedoc (höst -07), Andorra (-07) och Portugal (-10).
Kommentera eller ställ frågor!

onsdag 23 september 2009

Installerade på Bouffere



Kära dagbok!

Så börjar vi vara installerade igen på slottet. (Mer bilder i min matblogg) Internet har ju bråkat – och datorn. Men just nu fungerar allt. Inför den här vistelsen så har vi verkligen förberett oss med vad man kan göra via datorn. Bortsett från kalkyler och ordbehandling, så har jag nu 500 CD skivor, på en separat hårddisk, som naturligtvis krånglat. Sen har jag tittat lite på TV hemma för att se hur det fungerar. Skypen är testad, så ringande blir väldigt billigt. Har lånat några böcker. Satt igår och läste en bok om olika teorier om livskvalitet. Lämpligt att sitta och filosofera över när man bor på ett slott i Loiredalen tyckte jag. Radion via nätet har även testats, även om vi nästan aldrig lyssnar på radio. Bäst tycker jag att tidningsläsandet går. Eller TVs hemsidor. Så när internet är out och datorn inte vill spela skivor från externa minnet, då är det inte roligt i min närvaro. Jag lovar!
Just nu är det i alla fall +28 i skuggan och solen skiner från en klarblå himmel. Vi har haft både dimma och lite svampregn, men igår svängde det. För närvarande är jag mycket upptagen. Utöver att jag sitter och skriver min dagbok, så lyssnar jag på Evert Taube. Det ger en så fin sommarstämning. Äppelsylten puttrar på spisen. Måste ju ha till morgonshaken! Här finns äppel i massor, som ingen hinner eller ids plocka. Röda, gula, gröna. Men inte blå som hemma : )
Man undrar själv vad idén är när jordgubbsylten i reklamen kostar 93 cnt för 444 gram. Och åtminstone alla andra syltar är ju minst lika goda som hemlagade.
Det tar ju lite tid att skriva dagbok, men jag tycker att det är värdefullt. Förr sade Frun att det ju inte var någon idé att jag var med på resorna för jag kom ju inte ihåg nåt. Nu minns jag mer än henne. Först planerar jag den. Sen upplever jag den. Sen funderar jag och tittar på bilder. Sen skriver jag och sen väl hemma så brukat jag ibland sitta och läsa och titta i dagboken. Jag rekommenderar!
Sen håller jag nu även på att värma upp simbassängen. Dvs jag har dragit bort täcket. Så vaktar jag ju hunden eller åtminstone så ger jag den mat morgon och kväll. Frun matar katten. Det har föresten visat sig att hunden inte alls hette Attende (Attäänd), som jag trodde hade med attention att göra. Kanske givakt. Den heter Attään, som stavas Athene och som är en grekisk gudinna. Ojdå! Deras d-ljud är ju rätt små om man säger.
Greven och grevinnan bor ju nu i Tours med sina skolbarn, så vi har hela parken för oss själva. Det känns som om vi hade hela slottet också!
Ja, så kyler jag ett maconvin till kvällen. Räkorna är klara liksom osten och den köpta äppelpajen. Så borde jag packa upp det sista, men det kanske kan klara sig tills imorgon...
Tidigare idag hjälpte jag Frun att starta upp sin egen blogg, men det är ännu en hemlighet.

Igår var alltså den första varma dagen. Då var vi på förmiddagen och handlade till Descartes, som ligger en mil bort. Staden har fått sitt namn av den kände filosofen med ”Cogito ergo sum” ni minns kanske från skolan. (Jag tänker alltså existerar jag).
Som jag skrev i matbloggen, så är det trevligt redan att handla här. När man smakar på maten och när man ser på priserna så begriper man inget. Vi köpte ex så gott som benfria griskotletter för 2,35€ per kilo. Hittade nu en 250 gr baguette för 45 cnt. Och kvaliten var ännu bättre än i boulangeriet. Morötterna kostade 70 cnt/kg. Räkor för 4,95 osv. Idag kom det ett reklamblad från konkurrenten där vi såg att de hade kalkonfilé för 2,69 och hel kanin för 5,99. Vänta bara!
Om man skulle vilja ha en liter Pastis, så hamnar man ett betala 11,10. Den enklaste Côte de Rhônen får man för 1,15 osv osv. Ja och flyget från Arlanda t/r Paris kostar ju inte mer än 1700, så där annars, annars.
På eftermiddagen monterade jag ihop min motionscykel och placerade den så småningom i ett litet hus framför bassängen. Hade tänkt att cykla där under vår vistelse. Regnar det är jag inne. Är det svalt sitter jag i solen. Är det varmt så sitter jag i skuggan. Igår blev det +26, så jag hoppade helt över cyklingen och tog bara ett dopp på 1000 meter. Idag blir det nog samma.
Ja igår gjorde jag även vinkällaren i ordning. Fick låna två vinställningar med rejäl patina av slottherren. På den ena har jag viner från västra Frankrike och den andra har jag östra Frankrike. Sen har jag dem så att de nordliga ligger överst och de dyra till höger. På så sätt tar det mig nu 5 sek att välja vin från ett vindistrikt till önskat pris. Livskvalitet!
På kvällen kunde vi äta de sista resterna av kalvgrytan ute i skuggan av en stor libanonceder.
På måndagen hamnade vi att packa upp en del. På eftermiddagen for jag på en liten joggingtur. For ju lite fel och kom till sist hem 2:59 efter starten. Faktiskt lite trött t o m.
På söndagen var vi och besökte ett annat slott. Det är nämligen så att den helgen är många privata slott öpnna för allmänheten och detta är vårt närmaste. Det heter Chateau de Guerche och ligger några km SV. Ursprungligen var det en fästning, som sen byggdes om i omgångar och blev ett rätt stort slott till slut. Det ligger vid floden Creuse, som nu är gränsflod mellan regionerna Centre, där vi bor, och Pitou & Aquitaine som sen sträcker sig mot kusten och ner mot Cognac. Under andra världskriget var floden även gränsflod mellan det ockuperade och det fria Frankrike.
Vi fick en guidad tur tom lite på engelska. Först hamnade vi att gå genom en massa tråkiga kälalrrum. Så småningom kom vi upp i bostaden, men det var bara några rum vi fickgå in i och dessutom blev det fotoförbud. (nå lite fuska ja) Vi såg en staty av Descartes, som finns i fyra exemplar. I slottet, på torget i staden Descartes, i ett museum i Tours och i Stockholm där han dog. Nån som vet var den är i Stockholm?

Vad vi gjorde på lördagen, kommer jag inte ens ihåg eftersom jag ju inte skrev nån dagbok. Nå vi var och handlade helgmat och pustade ut efter resan. Om maten skrev jag om i matdagboken.
Om resan finns inte så mycket att berätta om. Det går fort med flyg och TGV, men man ser inte genom en vinge och knappt ut genom tågfönstret. Men jag ”måste” ju gå till restaurangvagnen. Först kom jag in i den delen av vagnen där man sitter. Den var full, men ingen hade nåt att äta eller dricka. Så gick jag till ”bardisken” och beställde ett glas vin och gick och ställde mig. Då såg jag att där stod ett gäng damer och några ensamma herrar. Men jag var den enda som beställt nåt. Så småningom kom två unga damer, som tog en varsin öl (!). Antagligen även de utlänningar. Inte lätt att driva restaurang på tåg i Frankrike.

Inga kommentarer: